موضوعات: "بی عفتی" یا "حجاب"

حجاب حافظ بنیان خانواده

حفظ بنیان خانواده :حجاب باعث حفظ بنيان خانواده بوده و نبودش باعث فحشا و تزلل خانواده است. یکی از دلایل کاهش تمايل جوانان به تشکيل خانواده به دلیل زیاد شدن زنان بي حجاب و بي بند و بار و آرايش کرده و عشوه گر است؛ چرا که زنان رنگارنگ و آرايش کرده در همه جا حاضر بوده و مردان با ديدن و ارضاء شدنشان کمتر به تشکیل خانواده فکر کرده و تصور می کنند با ازدواج خود را محدود خواهند کرد. زنان با حجاب خود هم در تحکيم خانواده شخصي خود نقش دارند و هم در تحکيم خانواده ديگران. اما نقش آن ها در تحکيم خانواده خود، به اين لحاظ است که اعتماد شوهر را به پاکي خود جلب مي کنند. اما نقش آنها در تحکيم خانواده ديگران، مردان ديگر از تمتعات خارج از خانواده محروم مي باشند لذا به همسران خود بيشتر توجه مي کنند. از سوي ديگر رعايت پوشش اسلامي از سوي زنان در برابر مردان يکي از مولفه هاي سامان دهنده روابط سالم زن و مرد در اجتماع است و زنان را از صورت کساني که خواسته يا نا خواسته رقيباني در برابر همسر مردان قرار مي گيرند و مردان را به خود و زيبايي هاي خود مي خوانند ، خارج مي کند و جاذبه هاي همسران را براي يکديگر و درون خانواده نگه مي دارد و باعث پديد آمدن جاذبه هاي بيشتر همسران براي يکديگر مي شود و از اين راه به استواري بنيان خانواده کمک مي کند.

حجاب و عفاف از دیدگاه شهدا و آیات و روایات

 

شهید ابوالفضل اسفندياري1349-1365

پيام شهيد:خواهران میخواهم که به مسئله ی حجاب بسيار توجه کنيد.

شاهد قرآنی:يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْءَاتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ.( اعراف / 26)

اى فرزندان آدم در حقيقت ما براى شما لباسى فرو فرستاديم كه عورتهاى شما را پوشيده مى‏دارد و [براى شما] زينتى است و[لى] بهترين جامه [لباس] تقوا است اين از نشانه‏هاى [قدرت] خداست باشد كه متذكّر شوند.

شهيد امير اصغري1344-1361

پيام شهيد : از خواهرانم مي‌خواهم كه حجاب خود را حفظ كنند كه حجابتان از اسلحه ی من محكمتر و كوبنده‌تر است.

شاهد قرآنی : يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (احزاب/59)

اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن بگو چادرها يشان را بر خويش نيك بپوشند اين (كار) براى اينكه (به پاكدامنى) شناخته شوند و آزار نبينند نزديك‏تر است و خداوند آمرزنده‏اى بخشاينده است.

شاهد حديثی : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِنَّ خَيْرَ نِسَائِكُمُ الْوَدُودُ السَّتِيرَةُ الْعَفِيفَةُ الْعَزِيزَةُ فِي أَهْلِهَا … الْحَصَانُ عَنْ غَيْرِهِ (مكارم الأخلاق، ص200) رسول خدا (ص) فرمود : بهترين زنان آن است كه با عاطفه و محبت و عفيف و پوشيده باشد، در خانواده‏اش عزيز و محترم، و نسبت به ديگران (از مردان) مستور و خوددار باشد.

شهید آقابزرگ آقاجان نژاد1342-1361

پيام شهيد : خواهرم رقیه! تو نیز درس را به نحو احسن ادامه بده و همواره در راه حفظ حجابت کوشا باش، زیرا سیاهی چادرش کوبنده تر از سرخی خون من است و همانطور که من با اهدای جانم و خونم در راه مبارزه با کفر ادامه می دهم تو نیز با سیاهی چادرت مشت کوبنده ای بر دهان منافقان و ایادی شرق و غربش در داخل کشور بزنی.

شاهد قرآنی :يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا.﴿احزاب / 59﴾

اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است .

شهید علیرضا اقبال ثانی 1339-1361

پيام شهيد : خواهرانم حجابتان را حفظ کنيد.

شاهد قرآنی : وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (نور/31) ـ

جلوه‏ گرى زنان، در جامعه ممنوع است. وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ. ـ حجاب وپوشش، واجب است. وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ. ـ پوشيدن هرگونه كفش و لباسى كه هنگام راه‏رفتن، سبب آشكار شدن زيور و زيبايى‏هاى زن شود، جايز نيست. وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ. ـ هركارى كه زينت زن را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ. ـ حجاب‏، مايه‏ى حفظ عفّت است و به نفع زنان است. أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ. (نور/60)

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً (احزاب/59) 

بر اساس اين آيه، نوعى روسرى مورد استفاده‏ى زنان آن زمان بوده، ليكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى‏كرده‏اند. لذا سفارش اين آيه، نزديك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است. اين آيه كه فرمان حجاب‏ مى‏دهد، با تهديد مطرح نشده بلكه فلسفه‏ى حجاب‏ را چنين تبين مى‏كند : زنان و دختران، اگر بخواهند از حرف‏های ناپسند، تهمت‏ها، تهاجم‏ها و تهديدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند بايد خود را بپوشانند. ـ دليل حجاب‏، تزكيه و تطهير قلوب است. ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ. (احزاب/53)

شاهد حديثی : قال رسول الله (ص) : إنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ الحَيِىَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعفِّفَ. (كافى، ج2، ص112) رسول خدا (ص) فرمود : خدا شخص با حياى خويشتن دار، پاكدامن، با مناعت را كه پاكدامنى مى‏ورزد، دوست دارد.

شهیدحسین ایزدبین1346-1366

پيام شهيد:به شما توصيه مى كنم حجاب خود را حفظ كنيد چون از فاطمه ( سلام الله علیها) اينگونه خطاب است ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است.

شاهد قرآنی:يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا.(احزاب / 59)

اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است.

شاهد حديثی:قال امام کاظم علیه اسّلام: اَلحَياءُ مِنَ اليمانِ وَاليمانُ فِى الجَنَّةِ وَالبَذاءُ مِنَ الجَفاءِ وَالجَفاءُ فِى النّارِ. (بحارالأنوار، ج78، ص309، ح1) امام کاظم علیه السلام فرمودند:حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهنم است.

شهید صابر بابا1342-1365

پيام شهيد: خواهرم حجاب تو کوبنده تر از خون من است.

شاهد قرآنی: یَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا. ( احزاب/59)

اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است.

 

منبع: پرونده فرهنگي شهدا،اداره اسناد انتشارات، هنري

هروقت گفتیم حجاب و عفت...

همیشه ما در طول زمان هروقت گفتیم حجاب و عفت، عده ای گفتند آقا حجاب به عفت چه کار دارد؛ خیلی ها حجاب دارند؛ عفت ندارند؛ خیلی هم عفت دارند ؛ حجاب ندارن. در طول زمان، هروقت ما این حرف را می گفتیم،… بعضی این را می گویند؛ در حالی که این؛ حرف درستی نیست، عفت یک چیز است، حجاب هم یک چیز دیگر؛ اما عفت، آن چیز غیرقابل دسترسی و غیر قابل تأثیرپذیری و آن صخره تأثرناپذیر در انسان نیست؛ مثل همه خلقیات و خصلت ای انسانی ، در معرض تهاجم قرار می گیرد. یکی از چیزهایی که می توان آن را از تهاجم دور بدارد و عفاف و طهارت زن و طهارت او و تقوای او و حالت پرهیز و عصمت را در او نگه دارد، نداشتن معاشرت نامناسب در محیط زندگی و محیط کار و جامعه است.

معاشرت نامناسب یعنی معاشرتی که در او جهات فرهنگی و اخلاقی خاص رعایت نشده باشد.آن چیزی که می تواند به این نگه داری و مصون سازی و جداسازی کمک کند، حجاب است. بهترین چیز، حجاب است؛ حجاب از طرف زن و حجاب از طرف مرد.

حجاب مرد هم نگاه نکردن است؛ حجاب، یعنی مانع ؛ یعنی فاصل در زن.

از نظر غرب و فرهنگ غربی، یکی از ارزش هایی که برای زن متصور است، این است که با وجود خود و شخصیت خود، وسایل التذاذ و بهره مندی دیگران را فراهم آورد؛  لذا وقتی ما بر اساس فرهنگ اسلامی اعلام می کنیم که اسلام برای معاشرت زن و مرد ، محدودیتی قائل شده و معاشرت بی قید و شرط زن و مرد را جایز ندانسته، ما را متهم می کنند که شما به زن اهانت می کنید؛ در حالی که اهانت آن چیزی است که در فرهنگ غرب نسبت به شخصیت زن دیده می شود.

 

منبع: پرنیان پاکدامنی، ص 11، تهیه وتدوین: کانون فرهنگی بسیج کمیل زنجان

حجاب دژی محکم دربرابر خطر نگاه

مراسم معنوی اعتکاف با سخنرانی«خانم محبوبه رفیعی» با موضوع «حجاب» و با حضور60 نفر از بانوان معتکف در شهر گله‌دار مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، «خانم محبوبه رفیعی» مبلغ دینی حوزه در جمع خواهران معتکف گفت: رمز بی‌حجابی بعضی از دخترها چشم مردهاست. اگر دختر بداند که مرد نگاهش نمی‌کند اینطور نمی‌گردد. این می‌بیند شما نگاهش می‌کنید لوس ‌می‌شود. مرد عفیف آن است که زن را با عفت کند و زن عفیف

می‌تواند مرد را با عفت کند زیرا ما حجابمان و عفت و دینمان ارزان تمام نشده است‌

وی با توجه به  بی‌حجابی در کشورهای غربی بیان کرد: در کشورهایی که  بی‌حجاب است نظام خانواده از هم گسسته و آمار طلاق غوغا می‌کند. اسلام به خاطر حفظ حیا، کرامت و جلال، جلوگیری از تشتت و هوس بازی و گسستن نظام خانواده حجاب را واجب فرموده زیرا حجاب نشانه ارزش است.

مبلغ دینی حوزه خاطرنشان کرد: حجاب مانع تولید و تحصیل نیست، صدها هزار دانشمند زن در کشور اسلامی ایران شاهد این ادعاست، حجاب آرم جمهوری اسلامی ایران است. دنیا، انقلاب اسلامی ایران را با حجاب بانوانش می‌شناسد و ابر قدرت‌ها از این نشانه پر ارزش انقلاب آنقدر هراس دارند که چند دختر مسلمان را با پوشش اسلامی و حجاب بر سر درس تحمل نمی‌کنند.

خانم رفیعی اهمیت حجاب را برای معتکفین بیان کرد و گفت: حجاب بال‌های فرشته‌های زمین است، زنی که دیده نشود مورد طمع قرار نمی‌گیرد و امنیت و آرامش خاطر از آثار بارز حجاب اسلامی است، انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بیشتری دارد و پوشش دینی نیز نگهبان زن از نگاه‌های آلوده و آسیب‌های احتمالی است که به زن مصونیت و آرامش می‌بخشد و هرچه این پوشش کامل‌تر گردد در صد امنیت و حفاظت آن بالاتر می‌رود.

 

حجاب دژی محکم دربرابر خطر نگاه

مراسم معنوی اعتکاف با سخنرانی«خانم محبوبه رفیعی» با موضوع «حجاب» و با حضور60 نفر از بانوان معتکف در شهر گله‌دار مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، «خانم محبوبه رفیعی» مبلغ دینی حوزه در جمع خواهران معتکف گفت: رمز بی‌حجابی بعضی از دخترها چشم مردهاست. اگر دختر بداند که مرد نگاهش نمی‌کند اینطور نمی‌گردد. این می‌بیند شما نگاهش می‌کنید لوس ‌می‌شود. مرد عفیف آن است که زن را با عفت کند و زن عفیف

می‌تواند مرد را با عفت کند زیرا ما حجابمان و عفت و دینمان ارزان تمام نشده است‌

وی با توجه به  بی‌حجابی در کشورهای غربی بیان کرد: در کشورهایی که  بی‌حجاب است نظام خانواده از هم گسسته و آمار طلاق غوغا می‌کند. اسلام به خاطر حفظ حیا، کرامت و جلال، جلوگیری از تشتت و هوس بازی و گسستن نظام خانواده حجاب را واجب فرموده زیرا حجاب نشانه ارزش است.

مبلغ دینی حوزه خاطرنشان کرد: حجاب مانع تولید و تحصیل نیست، صدها هزار دانشمند زن در کشور اسلامی ایران شاهد این ادعاست، حجاب آرم جمهوری اسلامی ایران است. دنیا، انقلاب اسلامی ایران را با حجاب بانوانش می‌شناسد و ابر قدرت‌ها از این نشانه پر ارزش انقلاب آنقدر هراس دارند که چند دختر مسلمان را با پوشش اسلامی و حجاب بر سر درس تحمل نمی‌کنند.

خانم رفیعی اهمیت حجاب را برای معتکفین بیان کرد و گفت: حجاب بال‌های فرشته‌های زمین است، زنی که دیده نشود مورد طمع قرار نمی‌گیرد و امنیت و آرامش خاطر از آثار بارز حجاب اسلامی است، انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بیشتری دارد و پوشش دینی نیز نگهبان زن از نگاه‌های آلوده و آسیب‌های احتمالی است که به زن مصونیت و آرامش می‌بخشد و هرچه این پوشش کامل‌تر گردد در صد امنیت و حفاظت آن بالاتر می‌رود.

 

حجاب در کلام شهید


مادرم، خواهرم، و همسرم حجابتان را حفظ کنید که سنگر شما حجاب است. این خون شهدا که مى‏ریزد براى اسلام و مکتب و قرآن است شما اگر حجابتان را حفظ نکنید باعث شکست اسلام و قرآن و مکتب و باعث رنجش ما مى‏شوید.

(شهید محمدرضا ذوالفقاری)


خواهرم! حجابت را حفظ کن تن پوشت را حفظ کن. خواهرم! نگذار پوشش از تو بگیرند؛ نگذار به اسم آزادى زن، با تو و دیگر خواهرانم، همانند شى‏ء رفتار کنند. این فریاد، از اعماق قلبم است که تمام خواهرانم با حفظ حجاب، پوزه ى دشمن را به خاک بمالند و با حفظ آن، از نفوذ خارجى در جامعه جلوگیرى کنند.

(شهید علیرضا ملازاده یزدانی)


ای خواهرانم! شما هنوز کوچکید و از وضع آشفته دنیای خاکی خبرندارید. فقط این را بدانید کسانی که دل به دنیا بسته اند فانی و نابود شدنی هستند و این را برای آینده و ذخیره خود بگیرید که حجاب زینت زن است و دوست ندارم خواهرانم درآینده مادرتان که نمونه زن باحجاب است برخلافش بدون حجاب باشید.

(شهید علیرضا هوشمند یوسف زاده)

داستانی کوتاه از حجاب

 

 

واقعا آقا؟

دخترک رو به من کرد و گفت:واقعا آقا؟

گفتم:ببخشید چی واقعا؟

گفت:واقعا شما بچه بسیجی ها از دخترای چادر به سر بیشتر از ما خوشتون میاد؟

گفتم:بله

گفت:اگه آره، پس چرا پسرایی که از ما ها خوششون میاد از کنار ما که میگذرند محو ما میشن!!

ولی همین خود تو و امثال تو از چند متری یه دختر چادری که رد میشیدفقط سر پایین میندازید و رد میشید

گفتم: آره راست میگی، سر پایین انداختن کمه!

گفت:کمه؟ببخشید متوجه نمیشم؟

گفتم : آره تو راست میگی برای تعظیم مقابل حجاب حضرت زهرا باید زانو زد… حقا که سر پایین انداختن کمه!

 

 

دلنوشته ای در مورد حجاب


 


من حجاب را دوست دارم، تو اما نه!

من به چادر‌‌ بر سرم افتخار می‌کنم، تو اما گویا سنگینی نواری بر سرت آزاردهنده است!

این‌جاست فرق من و تو؛

من زیبایی را برای خود و خانواده‌ام می‌خواهم و تو برای غیر.

من آزادی روح‌ام را می‌خواهم و تو آزادی نفس‌ات را.

من آسایش دو دنیا را می‌خواهم و تو آسایش دنیای دنی را(هرچند که از همان هم محرومی!). من رضای الله را می‌خواهم و تو رضای الاه را.یادت بیاورم؛ حجاب را من نخواسته‌ام؛معبود و معشوق‌ات خواسته‌است. عاشق هم که جز رضای معشوق، چیزی نمی‌خواهد!

1 2