موضوع: "داستان های معصومین (ع)"

داستان از امام رضا(ع)

به امام جواد(ع) گفتم:"بعضی ها می گویند مامون به پدرت لقب رضا داد، وقتی به ولایت عهدی راضی شد.” گفت :"دروغ می گویند . پدرم را خداوند رضا نامید چون ، خداوند او را پسندید و اهل آسمان، رسول خدا و ائمه در زمین از او خوشنود بودند.” گفتم :” مگر بقیه پدرانتان پسندیده ی خدا و ائمه نبودند؟” گفت :"چرا؟” گفتم :"پس چه طور فقط او رضا شد؟” گفت:” چون دشمنانش هم او را پسندیدند و فقط پدرم بود که جمع دوست و دشمن از او راضی بودند.”

دهه کرامت

معجزات امام هفتم شیعیان(ع)

 

امام کاظم علیه السلام و زنده ساختن گاو مرده (3)

علی بن مغیره گوید: همراه امام موسی کاظم علیه السلام در منی می‌رفتیم که با زنی روبه‌رو شدیم که که فرزندان کوچکش به دورش حلقه زده بودند و همگی سخت می‌گریستند. امام فرمود:” چرا گریه می‌کنید؟ ” زن که امام را نمی شناخت گفت:” تنها سرمایه من و این فرزندان یتیمم گاوی بود که از شیرش زندگی را می‌گذراندیم. اینک گاو مُرده و ما درمانده شده‌ایم.

” امام فرمود:” آیا دوست داری آن گاو را زنده سازم؟ ” گفت:"آری، آری!” امام به گوشه ای رفت و دو رکعت نماز خواند و دست به سوی آسمان گرفت و دعا نمود. آنگاه کنار گاو مرده آمد و ضربه ای به پهلوی گاو زد. ناگهان گاو زنده شد و از جا بلند شد. زن با دیدن این صحنه فریاد زد:” بیایید که قسم به خدای کعبه، او عیسی بن مریم است! ” مردم ازدحام کردند و به تماشای گاو و سخنان زن مشغول شدند و امام خود را در بین مردم گم نمود و به راه خود ادامه داد.

*امام کاظم علیه السلام و سخن گفتن به زبان فارسی (4)

ابوبصیر از امام موسی بن جعفر علیه السلام پرسید:"امام با چه نشانه‌هایی شناخته می‌شود؟” فرمود :"امام راستین صفاتی دارد که اولین و مهم‌ترین آن این است که امام قبلی معرفی‌اش کرده باشد. همان گونه که رسول خدا علی بن ابیطالب علیه السلام را معرفی کرد، هر امامی نیز باید امام پس از خود را معرفی نماید. نشانه‌ی دیگر آن است که هر چه از او می‌پرسند، جواب بدهد و از هیچ چیز بی‌خبر نباشد. نشانه‌ی دیگر اینکه هرگز در دفاع از حق سکوت نکند، از حوادث آینده خبر بدهد و به همه‌ی زبان‌ها سخن بگوید.” سپس فرمود:"هم اکنون نشانه‌ای به تو می‌نمایم که قلبت مطمئن شود.” در همین حال مردی خراسانی وارد شد و شروع کرد به عربی سخن گفتن، اما امام پاسخش را به فارسی داد. مرد خراسانی گفت:” من خیال می‌کردم فارسی متوجه نمی‌شوید.” امام فرمود:"سبحان الله! اگر نتوانم جوابت را به زبان خودت بدهم، پس چه فضیلتی بر تو دارم؟” سپس فرمود:"امام کسی است که سخن هیچ فردی بر او پوشیده نیست. او کلام هر شخص و هر موجود زنده ای را می فهمد. امام با این نشانه‌ها شناخته می‌شود و اگر اینها را نداشته باشد، امام نیست.”

 

منبع: daneshnameh.roshd.ir

برکات حجت خدا از امام حسن عسکری(ع)


 

بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم

 

احمد بن اسحاق گوید: بر امام حسن عسکری علیه السلام وارد شدم و می خواستم از امام بعد از او سوال کنم. امام علیه السلام قبل از سوال من فرمود: ای احمد بن اسحاق! خداوند زمین را از زمان خلقت آدم تا روز قیامت از وجود حجت خالی نمی گذارد و به وسیله اوست که بلا را از اهل زمین دور می گرداند، باران می بارد و برکات زمین ظاهر می شود. عرض کردم: یابن رسول اللّه: امام بعد از شما کیست؟ امام علیه السلام با عجله برخاست و داخل اتاق دیگر شد و در حالی که بچه سه ساله ای که همانند ماه شب چهاردهم زیبا بود را بر دوش داشت بازگشت و فرمود: ای احمد اگر نزد خداوند و ما دارای ارزش و مقامی نبودی فرزندم را به تو نشان نمی دادم، او هم نام رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله است که زمین را پر از قسط و عدل می کند همانا گونه که پر از ظلم و جور شده است. ای احمد! مثل او در این امت مثل حضرت خضر علیه السلام و ذوالقرنین است. به خدا قسم غیبتی می کند که هر کس جز آنکه خداوند او را بر امامتش ثابت و استوار و استوار نگاه داشته است و توفیق دعا برای تعجیل در فرج او داده است از اعتقاد به او منحرف می گردد. عرض کردم: مولای من! آیا نشانه های دارد که قلبم به آن مطمئن شود؟ در این هنگام کودک سه ساله با زبان فصیح عربی گفت: انا بقیه اللّه فی ارضه و المنتقم من اعدائه. من بقیه اللّه در زمین و انتقام گیرنده از دشمنان خدا هستم. احمد بن اسحاق گوید: من در حالی که بسیار خوشحال بودم از محضر امام علیه السلام خارج شدم و روز بعد خدمت او رسیدم و عرض کردم: از لطفی که دیروز به من کردید بسیار مسرور شدم، اما بفرمائید سنتی که از خضر و ذوالقرنین در او چیست؟ امام علیه السلام فرمود: طولانی شدن غیبت اوست. عرض کردم: یا بن رسول اللّه غیبت او طولانی می شود؟ فرمود: قسم به پروردگارم اکثر معتقدین به او از امامتش بر می گردند و کسی جز آنکه در عهد ولایت ما پا برجاست و ایمان در قلب او نوشته شده است و با روح الهی تایید شده است ثابت قدم نمی ماند. ای احمد! آنچه به تو می گفتم سری از اسرار الهی است، از دیگران مخفی بدار و از شکر گزاران باش که با مادر علیین بهشت خواهی بود.

محجة البیضاء، ج 4، ص339

امام حسن عسکری علیه السلام: از تواضع است که بر هر کس بگذری سلام کنی

بحارالنوار، ج 78، ص 372

روایتی زیبا از امام رضا(علیه السلام)

 

یا امام رضا غریب

 

امام رضا(علیه السلام ) فرمودند:«خدا به یکی از پیامبرانش وحی کرد: صبح فردا، اولین چیزی را که دیدی، بخور، دومی را پنهان کن، سومی را قبول کن، چهارمی را نا امید نکن، از پنجمی فرار کن،» او صبح فردا حرکت کرد و در راه به کوهی سیاه و بزرگ رسید. ایستاد و با تعجب گفت: پروردگاربه من دستور داد که این را بخورم! سپس گفت: پروردگارم دستوری نمی دهد که توانایی انجام آن را نداشته باشم. سپس به طرف آن حرکت کرد تا آن را بخورد. هر قدر به کوه نزدیکتر می شد، کوه کوچک تر می شد تا به کوه رسید و آن را به اندازه یک لقمه کوچک یافت و آن را خورد که از هر غذایی لذیذ تر بود. سپس حرکت کرد. بین راه تشتی از طلا یافت و گفت: پروردگارم به من دستور داده آن را پنهان کنم. چاله ای کند و تشت را در درون آن قرار داد و خاک بر آن ریخت و حرکت کرد. به پشت سرش نگاه کرد، دید تشت از خاک بیرون آمده است. با خود گفت: کاری را که پروردگارم دستور داده بود انجام دادم. سپس به راه خود ادامه داد. بین راه، پرنده ای را دید که عقابی به دنبال آن بود. پرنده اطراف آن پیامبر می چرخید. پیامبر با خود گفت: پروردگارم به من دستور داده که او را بپذیرم. پس آستینئ خود را باز کرد و پرنده داخل آن شد. عقاب گفت: صیدم را که چند روز است دنبال آن هستم، گرفتی؟! پیامبر گفت: پروردگارم دستور داده او را نا امید نکنم. غذایی جلویش گذاشت و به راه خود ادامه داد. بین راه به مرداری بدبو که کرم گذاشته بود، برخورد کرد. گفت: پروردگارم به من دستور داده از آن فرار کنم.

به وطن بازگشت. در خواب به او گفتند: تو به دستور خدا عمل کردی. آیا می دانی آنها چه بودند؟ پیامبر گفت: نه به او گفته شد: کوه، غضب بود.

انسان وقتی خشمگین می شود، خود را نمی بیند و از شدت غضب، ارزش خود را فراموش می کند. انسان وقتی خود را حفظ کند و ارزش خود را بشناسدو غضب او آرام گیرد، عاقبتش مانند لقمه ای لذیذی است که می خورد.

تشت طلا، عمل صالح است که وقتی انسان آن را پنهان کند کند، خداوند می خواهد آن را آشکار کند، تا همراه با ثواب آخرتی که خدا برایش ذخیره می کند،او را با آن عمل زینت دهد.

پرنده، کسی است که تو را نصیحت می کند. او و نصیحتش را بپذیر.

عقاب، نیاز نیازمندی است که نزد تو می آید. نیازمند را نا امید نکن.

گوشت بدبو، غیبت است. همیشه از آن فرار کن.

 

منبع: امام رضا از ولادت تا شهادت در کتاب عیون اخبار الرضا(علیه السلام)،طاهر خوش، نشر بهار دلها، ص65-67، 1357

 

 

10 داستان زیبا از زندگانی امام رضا(علیه السلام)

1/ گنجشك خودش را انداخت روي عباي امام . جيغ مي زد و نوكش را تند تند به هم مي زد . امام رو كردند به من: “عجله كن اين چوب را بگير برو زير سقف ايوان مار را بكش.” چوب را برداشتم و دويدم . جوجه هاي گنجشك مانده بودند توي لانه و مار داشت حمله مي كرد بهشان . مار را كشتم و برگشتم با خودم مي گفتم امام و حجت خدا بايد هم با زبان همه ي موجودات آشنا باشد.

2/ کوهستان بود ، امام پیاده شدند از اسب، سیصد نفر هم همراهشان . عابد از غارش امد بیرون . امام را دید ، رفت به استقبال آقا جان ! چند سال است برای دیدنتان لحظه شماری می کنم می شود کلبه کوچکم را به قدومتان روشن کنید؟ امام اشاره کردند . همه وارد غار شدند .

عابد مبهوت شده بود . سیصد نفر در غار کوچکش جا شده بودند . چیزی برای پذیرایی نداشت ، امام ، مهربان نگاهش کرد:” هر چه داری بیاور.” سه قرص نان و کوزه ای عسل گذاشت جلوی امام . امام عبایش را کشید رویش ، دعا خواند . بعد از زیر عبا به همه نان و عسل داد. همه که رفتند، نان و عسل عابد هنوز آنجا بود.

3/ به امام جواد(ع) گفتم:"بعضی ها می گویند مامون به پدرت لقب رضا داد، وقتی به ولایت عهدی راضی شد.”
گفت :"دروغ می گویند . پدرم را خداوند رضا نامید چون ، خداوند او را پسندید و اهل آسمان، رسول خدا و ائمه در زمین از او خوشنود بودند.”
گفتم :” مگر بقیه پدرانتان پسندیده ی خدا و ائمه نبودند؟”
گفت :"چرا؟”
گفتم :"پس چه طور فقط او رضا شد؟”
گفت:” چون دشمنانش هم او را پسندیدند و فقط پدرم بود که جمع دوست و دشمن از او راضی بودند.”

 

4/ رفته بودم ديدن امام، محاسن شان را رنگ کرده بودند، مشکي شده بود و زيبا! گفتم: مبارک باشد. فرمود: هميشه تميز و آراسته باش مخصوصا براي همسرت. تو دلت مي‌خواهد وقتي مي روي خانه همسرت را ناآراسته ببيني؟ گفت: نه يابن رسول ا…! علي بن موسي فرمود: او هم از تو چنين انتظاري دارد. اين کار علاوه بر پاداش نزد خدا باعث پاکدامني خانواده مي‌شود.

5/ از مدينه تا خراسان شتربان امام بود. مردي از روستاهاي اصفهان. سني مذهب. به خراسان که رسيدند امام کرايه شان را داد.رو کرد به امام: “پسرپيامبر!دست خطي بدهيد برا ی تبرک با خودم ببرم اصفهان .” امام برايش نوشتند:"دوست آل محمد باش ،هر چند خطاکار باشي. دوستان و شيعيان ما را دوست بدار هر چند آنها هم خطا کار باشند.”

6/ راهزنان به خیال اینکه تاجری ثروتمند است و جای پولهایش را نشان نمی دهد ، گرفتندش و تا توانستند شکنجه اش دادند.دهانش را پر از برف کرده بودند ساعتها. یکی شان دلش به رحم آمده بود و فراری اش داده بود. او هم فرار کرده بود از دستشان. اما دیگر نمی توانست حرف بزند. رسید خراسان. شنید امام در نیشابورند. از خستگی خوابس برد. توی خواب صدایی شنید:” برو پیش امام ، دوایت را می داند.”

بعد هم امام را دید که گفتند :"زیره و سعتر و نمک را بکوب و بگذار روی زبانت ، خوب می شود.” از خواب که بیدار شد ، اهمیتی نداد. راه افتاد به سمت خانه اش در نیشابور، مردم می گفتند امام وارد رباط سعد شده، رفت پیش امام برای شکوه از مشکلش . امام گفت :"به آنچه گفته بودمت ، عمل کن .” گفت :"چه ؟” گفتند:"یادت رفته ، عالم خواب . زیره ، سعتر و نمک.”

7/ مأمون دست برد پند دانه انگور خورد. تحکم کرد.
ـ بخور دیگر!
امام حبه ی اول را کند… .گداشت در دهان مبارک.حبه ی دوم ، حبه ی سوم… .
جگرش سوخت . خوشه افتاد پایین… .
ردا را کشید روی سر ،بلند شد.
مأمون گفت :"پسر عمو! کجا می روی؟”
ـ به جایی که تو مرا فرستادی… .

 

8/ مأمون گفته بود امام را پشت سر هارون خاک کنند. کلنگ زمین را نشکافت . اباصلت می گفت:"امام روزی خاک چهارگوشه را بویید ، گفت :این گوشه مدفن من است، اگر همه ی کلنگ های خراسان را بیاورند، سه طرف دیگر شکافته نخواهد شد.” مجبور شدند امام را جلوی هارون دفن کنند. قبر امام قبله ی هارون شده بود.

9/ ـ كجايي مرد خراساني؟ صدايش از پشت در مي آمد. دستش را از لاي در آورد بيرون . يك كيسه ي پر از طلا . ـ اين ها را بگير و برو ، نمي خواهم ببينمت . گرفت و رفت . پرسيدند :"خطايي كرده بود؟” گفت :"نه،اگر مرا مي ديد خجالت مي كشيد.”

10/ ياسر تعريف مي كرد، عرصه بر امام چنان تنگ شده بود كه هر جمعه ، از مسجد جامع كه بر مي گشت ، با همان غبار غرق راه ، دست ها را مي برد بالا:"خدايا ! اگر فرج و گشايشم در مرگ من است ، در مرگم تعجيل كن.” ياد علي مي افتاديم و چاه و نخلستان . آخرش هم به خداي علي رستگار شد.

داستان هایی کوتاه از رسول الله (صلی الله و علیه وآله و سلم)

بلند شدن به احترام مؤ من

رسول خدا صلى الله عليه و آله در مسجد نشسته بودند كه مردى وارد شد و آن حضرت به احترام او از جاى خويش برخاست . مرد گفت : اى رسول خدا! جاى گسترده و وسيع است . آن حضرت فرمود: اين از حقوق مسلمان بر مسلمان ديگر است كه چون وى را براى نشستن نزديك خويش ديد، براى او جابجا شود.