دوره کوتاه مدت پاسخ به شبهات وهابیت

 « حجت‌الاسلام رحیم صبور» مدیر و پژوهشگر موسسه‌دارالاعلام لمدرسه اهل‌بیت(ع) شیراز تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جمع استادان و طلاب مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) گله‌دار به مباحث وهابیت و پاسخ به شبهات پرداخت و گفت: اهل سنت به چهار شاخه اصلی حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی تقسیم می‌شوند که به مرور زمان برخی از این شاخه‌ها به ده‌ها زیرشاخه تقسیم شده و هر کدام برای خود به مسلکی جداگانه با عقایدی خاص تبدیل شدند. وهابیت نیز یکی از فرقه‌هایی است که خود را منتسب به حنبلی‌ها می‌دانند؛ بدین معنی که وهابیت بسیاری از اعتقادات خود را از احمد بن حنبل و آراء و عقاید وی گرفته‌اند.

وی بیان کرد: سلفیه که پیشوای ایشان ابن تیمیه است، می‌گفتند: هر عملی که در زمان پیامبر اسلام وجود نداشته و انجام نمی‌شده است، بعدا نیز نباید انجام بشود و ابن تیمیه از این اصل کلی سه قاعده دیگر استخراج و استنتاج کرد که هیچ فرد نیکوکار یا دوستی از دوستان خدا را نباید وسیله‌ای برای نزدیک شدن به خداوند قرار داد، به هیچ زنده یا مرده‌ای نباید پناه برد و نباید از هیچ‌کس یاری خواست و به قبر هیچ پیغمبر یا فرد نیکوکاری نباید تبرک جست و نباید تعظیم کرد. حجت‌الاسلام صبور افزود: فرقه وهابیت از مذهب حنبلی پدیدار شد و همه پیشوایان وهابیت و بطور کلی عموم کسانی که از ابتدا زیارت قبور و توسل و استغاثه به پیامبر اعظم(ص) را منع کرده‌اند، از علمای حنبلی بوده‌اند و محمد ابن عبدالوهاب همه از علمای حنبلی محسوب می‌شدند و به همین علت وهابیان از ابتدا خود را حنبلی می‌دانسته و هنوز هم خود را پیرو احمد ابن حنبل می‌دانند.

مدیر مؤسسه دارالإعلام شیراز در ادامه به تعریف لغوی و اصطلاحی توسل پرداخت و گفت: توسل «وسيله» و چيزي است كه با آن به چيزي يا كسي نزديك مي‏شوند «وَسَّلَ فلان إلي ربّه وسيلةً»یعنی با عملي به پروردگارش نزديك شد. صبور در ادامه تصریح کرد: منکران توسل به اموات می‌گویند ما توسل به عمل صالح را جایز می دانیم. در پاسخ به اینان کافی است به آیات سوره هود توجه کنیم و بگوییم خداوند متعال در آیات سوره هود، فرزند نوح را عمل معرفي مي‏فرمايد البته عمل غیر صالح. حال اگر فرزند نوح به دلیل نافرمانی و بی تقوایی عملی غیرصالح است پس انبیاء و اولیاء به دلیل مراعات تقوا و کوشش در اطاعت از اوامر و ترک نواهی، مصداق عمل صالح خواهند بود، مدار كرامت انسان تقواست.كرامت از طريق نسبت خويشاوندي و آرزو و امثال آن به دست نمي‏آيد، بلكه از طريق مراقبت و طاعت حاصل مي‏شود، و هر كس نافرماني خدا كند، دشمن اوست و دشمن او چگونه مي‏تواند دوست او باشد. گفتنی است در پایان مدرسه علمیه خواهران گله‌دار نمایشگاهی از کتاب‌های وهابیت و تکفیری‌ها برپا کرد.

 

         

               

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.