روش جستجوی منابع در اینترنت4

بسمه تعالی

 

درتاریخ 28/1/97 چهارمین جلسه کارگاهی مهارت جستجوی مابع علمی دراینترنت ویژه طلاب پایه دوم برگزارشد. دراین جلسه ایشان ضمن یادآوری مطالب پیشین به ادامه بحث پرداختند.

ایشان درابتدا بیان داشتندکه یکی دیگراز نرم افزارهایی که شایسته است یک پژوهشگر با آن آشنایی پیداکند،نرم افزارفرهنگ چندزبانه بابیلان است.چون بی تردیداستفاده از رایانه اعم ازنرم افزارهاواطلاعات اینترنتی بدون آشنایی به زبان های خارجی به ویژه زبان انگلیسی ودانستن معادل های واژگان آن هامیسرنیست که نرم افزارچندزبانه بابیلان دراین رمینه کارایی لازم رادارد. ایشان همچنین درادامه بحث به یکی دیگرازنرم افزارهای پژوهشی لازم که عبارتست ازنرم افزارپژوهشی معجم اشاره کرده وگفتندکه بهترین نرم افزارپژوهشی که تاکنون درزمینه متون اسلامی تهیه شده است،نرم افزارمعجم است که در ویرایش اخیرکتابخانه اهل بیت (علیهم السلام) نام گرفته است که دراین نرم افزارهزاران جلدکتاب درگروه های فقه،اصول فقه،حدیث ،رجال،تاریخ و……جای داده شده است.ضمن اینکه دراین نرم افزارکلیه منابع اسلامی اعم شیعه وسنی قرارداده شده است. استادمربوطه سپس درادامه به بیان توضیحی درمورداینترنت پرداختندواشاره کردندکه اینترنت مجموعه ای اطرایانه های مرتبط به هم است که انواع اطلاعات میان آن هاتبادل می شود. وابزارهای کاوش درشبکه جهانی ازطریق فهرست های موجوددراین شبکه صورت می گیردکه شامل دونوع فهرست می باشد.1-فهرست دستی یافهرست راهنماو2-فهرست ماشینی که آن رابرنامه ای به نام موتورجستجوفراهم می کند. فهرست دستی یافهرست راهنماعبارت ازفهرستی ازموضوعات اطلاعات اینترنتی است که ویراستاران آن راتهیه می کنندودرهرفهرست دستی سلسله مراتبی ازموضوعات کلی وجزئی شبیه راه بندی های کتابخانه هابه چشم می خورد.مثلامهم ترین موضوعات فهرست گوگل عبارتنداز:منابع-علم-جامعه وجهان.

 

    

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.