موضوع: "شهید اشک"

شهید اشک

 

برداشتن کام کودکان با تربت امام حسین(علیه السلام)

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «با تربت امام حسین(علیه السلام) کام کودکانتان را بردارید. این کار امان برای آنهاست.»

سجده بر تربت آن حضرت

معاویه بن عمار گفت: امام صادق (علیه السلام) گفت: امام صادق (علیه السلام) کیسه ای ابریشمی و زرد رنگ داشتند که در آن، تربت امام حسین(علیه السلام) بود. وقت نماز آن را ر سجاده خود می ریختند و بر آن سجده می کردند.

سپس فرمودند:«سجده بر تربت امام حسین(علیه السلام) حجاب های هفت گانه را می درد ( از آن بالا می رود)».

تسبیح از خاک قبر امام حسین(علیه السلام)

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:« تسبیح فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دختر پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) از نخی پشمین بود که به عدد تکبیرات گره خورده بود. حضرتش آن را در دست می چرخاند و تکبیر و تسبیح می فرمود. زمانی که حمزة بن عبدالمطلب(علیه السلام) شهید شد از تربت او تسبیح درست کردند و مردم نیز از ایشان یاد گرفتند و تسبیح ها ساخته آن ها را به کار گرفتند.  چون امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسیدند امر به ایشان برگشت و به سبب مزیت و فضیلتی که در آن است از تربت ایشان استفاده کردند.»

امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:«…شیعیان ما از چهار چیز مستغنی نیستند: سجاده ای که بر آن نماز بخواند، انگشتری که آن را به دست کند، مسواکی که با آن مسواک کند و تسبیحی از خاک قبر امام حسین(علیه السلام) که سی و سه دانه داشته باشد. زمانی که آن را می گرداند و ذکر می گوید برای هر دانه چهل حسنه برای اوحسنه می نویسند. نیز اگر بدون قصد وذکر بگرداند، بیست حسنه برایش نوشته می شود.»

 

منبع: محمد حسین میر باقری، شهید اشک، ص570-571، مرکز نشر هاجر، 1396