طرح نامه نویسی 2

بسمه تعالی

درتاریخ96/8/9دومین جلسه کارگاهی طرحنامه نویسی باحضورطلاب پایه 5 برگزارشد.

که دراین جلسه خانم عباسی به ادامه جلسه پیشین پرداخته ومباحثی همچون مرحله سوم نگارش تحقیق که همان نگارش طرح تفصیلی است رابیان فرمودند. طرح تحقیق که به آن طرح تفصیلی نیز گفته می شود یکی از ارکان اساسی واصلی تحقیق پایانی به حساب می آید و شامل ده گام است که محقق قبل از آن که به انجام تحقیق مبادرت ورزد ، بایستی به کمک استاد راهنما این قسمت را تهیه و تنظیم نماید. طرح تحقیق در واقع نقشه و راهنمای تحقیق است. زیرا سایر بخش ها و فصول تحقیق بر اساس آن شکل می گیرند. هر اندازه که طرح تحقیق به درستی و بر اساس اصول علمی تبیین و ترسیم شود ، ساختار تحقیق از انسجام و نظم منطقی بیشتری برخوردار می شود .

ایشان همچنین گام های ده گانه موجوددرطرح تفصیلی رابرشمردندکه عبارتنداز: 1-تعریف و تبیین موضوع در شناسایی و بیان مسأله تحقیق، پژوهشگر سعی دارد شواهد دال بر وجود مسئله را بیان کند. به عبارتی زمینه ای را تصویر می کندکه درآن مسأله موردنظر رخ داده است. در این مرحله ویژگی های مسأله، گستردگی و علل احتمالی بروز آن نیز مطرح می شود. محقق بایستی مسأله خودراتوضیح داده وحدومرزآن را بیان کند. به عبارت دیگر محقق به دنبال مشخص کردن حدود موضوع است.

2-اهمیت و ضرورت تحقیق زمانی که محقق موضوعی را برای تحقیق انتخاب می کندبه ارزش کارواقف است وبه همان نسبت هم انگیزه های بیشتری برای انجام آن در خود می یابد . محقق بایدارزش های اساسی تحقیق رابه دیگران منتقل کند. دراین قسمت محقق برپایه دیدگاه خودبیان می کندکه اهمیت این موضوع تاچه حد است. چرا چنین موضوعی را برای تحقیق انتخاب کرده است؟ انگیزه و علت انتخاب موضوع در اینجا چیست؟ ارتباط موضوع تحقیق را با دیگر پدیدههای همسوتوضیح داده میشود.

3-اهداف و فوائد تحقیق محقق باید بیان کند که هدف از انجام چنین طرح و تحقیقی چیست. هر هدف کلی دارای اهداف جزئی تری است. همچنین بایدتوضیح داده شودکه ازاین تحقیق چه کسانی یا چه سازمانهایی سودمیبرند.

4-پیشینه موضوع تحقیق پیشینه موضوع در دو قسمت تبیین می شود. اول پیشینه خود مسأله باید بررسی شود که آیا در این خصوص تحقیقی صورت گرفته است یا خیر، تا از موازی کاری و پژوهشهای تکراری جلوگیری شود. دوم پیشینه منابع : محقق بایستی پس از مطالعه و کنکاش و با توجه به موضوع تحقیق خود تعدادی از منابع دست اول و منابع معتبر علمی و پژوهشی مربوط به موضوع خود را با آدرس کامل ذکر کرده وضمن ارائه گزارشی کوتاه از آنها، وجه تشابه یا تفاوت پژوهش خود را با آنهابیان کندتاتحقیقات تکراری نشده ودرراستای کمیلیک موضوع باشند.

5-سوالات تحقیق سوالات تحقیق بر دو نوع است؛ *سوال اصلی: در واقع دغدغه اصلی پژوهشگر است که تصمیم به انجام پژوهش درآن زمینه گرفته است و معمولا از عنوان تحقیق گرفته میشود. سوال اصلی معمولایک سوال بیشتر نیست. نکته مهم: سوال باید به گونه ای طرح شود که جواب آن کلمه بله و یاخیر نباشد.

مثال: در تحقیق پایانی با عنوان «نقش آموزه مهدویت در انقلاب اسلامی ایران»سوال اصلی : آموزه مهدویت چه تأثیر و جایگاهی در انقلاب اسلامی ایران داشته است؟ مثال نادرست: آیا مهدویت در انقلاب اسلامی ایران نقش داشته است؟ سوالات فرعی: سوالات فرعی برای تبیین و تکمیل و در راستای پاسخ به سوال اصلی طرح میشوند و در واقع فصل های تحقیق پایانی را تشکیل میدهند. یعنی هر فصل تحقیق پایانی پاسخ در به یک سوال فرعی نگاشته میشود. تعدادسوالات فرعی بستگی به نوع تحقیق دارد. ایشان سپس ادامه بحث رابه جلسه بعد موکول کردند.

 

           

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.