موضوع: "مطالب عمومی"

روز مادر

بیستم جمادی الثانی، فصل رویش بهاری با عطر گل محمدی و شکفتن یاسی از پیچک وجود پیامبر مهر و خدیجه کبری(س) است. یاسی که حرمت وجودش، درخت آل طه را بارور کرد و سلاله پاکان را به ارمغان آورد. «فاطمه» قنداقه امشب آغوش محمد(ص) است که کوثر قرآن می‌شود و آیه آیه امامت را تا مهدی موعود(عج) به باور می‌رساند و «ام ابیهای» عالم خواهد شد.

پیامبر اکرم(ص) فرمود:«فاطمه حوریه‌ای انسانی است»[1] ؛ و حال این حوریه بهشتی سرور زنان عالم است که به یمن قدوم مبارکش، «مادر» حرمت گرفت و زن جایگاه یافت. فاطمه کتاب پر عطر محمد(ص) است که برگ برگ وجودش، تفسیر امامت و ولایت خواهد شد و سطر سطر حضورش، نهال دوازده سلاله پاک ریشه خواهد داد. امام صادق(ع) فرمود:«آیا می‌دانی معنی و مفهوم فاطمه چیست؟ گفتم آقای من شما مرا آگاه کنید؛ حضرت فرمود: یعنی که از بدی‌ها دور شده است.»

اما امشب، طنین وسعت نام اوست که در قامت «مادر» تجلی یافته و جایگاه این فرشته زمینی را هویتی دوباره بخشیده است. مادرانی که گذشت و مهرانگی‌شان تعبیر تبعیت از فاطمه(س) و حجب و حیای زندگی‌شان، تفسیر بی مثال، رهروی اوست. «روزمادر» تنها یک تلنگر برای شاعرانگی پروانه‌ای به نام او و یادآوری برای ارج نهادن تنها لحظه‌ای از تمام یکسال مهربانی مادر است. روز مادر فرصت نگاه به عمق چشم‌های نگرانی است که تمام وجودش را در پیچک نهال لرزان فرزند گذارده و جز عشق در ضمیرش، نکاشته است.

ارج نهادن به مقام مادر که سرلوحه گذشت و صبر و شکیبایی است نشان از عمق ارادت به ساحت اوست که زمان و مکان نمی‌خواهد اما چه بهانه‌ای مبارک‌تر از میلاد سراسر نور بانوی دو عالم، برای گرامیداشت این مقام؟

این روز بر تمام مادران مبارک و فرخنده باد.

رمضان ماه خدا

 

مستحب است اول ماه رمضان صورت وسرتون رو با کمی گلاب مسح کنید ، تمام خانواده حتی بچه کوچک فایده گلاب برای اولین روز ماه رمضان مانع از فقر وذلت وبیماری سرطان میشود.? ✍?

از مفاتیح الجنان اعمال فراموش نشود ، به همه بگویید . آرام آرام صدای پای رمضان به گوش میرسد دستهاى خالى من دخيل دل پاكتان….

مرا در ساعات آخر شعبان نه به بهاى لياقت ، بلکه به رسم رفاقت ، اول حلال و بعد دعایم کنید… ،، التماس دعا ،،

حضرت محمد(ص) فرمود : هرکس سوره فتح را در شب اول ماه رمضان سه بار بخواند ، خداوند درهای رزق و روزی را تا رمضان سال بعد به روی او می گشاید . به دیگران هم بگویید . …………………………

هركس سوره نصر و سوره يس را در روز اول ماه رمضان بخواند درطول سال خوشحال و مسرور خواهد بود . 

میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع) مبارک

«قرآن» و «عترت» دو گنج بی مانندی است که از حُرم وجود محمد(ص) به یادگار ماند و با علم و حلم صادق (ع) جان و درخششی دوباره یافت.

محمد(ص) زمینی می‌ شود تا جهانی عطر عدالت و آزادگی را بچشند و صادق (ع) می‌آید تا اسلام ناب محمدی را از عمق تفاسیر بی ‌بدیلش جانی دوباره دهد.

اعمال روز هفدهم ربیع الاول

نماز امام جعفر صادق (ع) محمد (ص) مخاطب الله شد تا بساط دروغین شیاطین و ره گم کرد‌گان را برچیند و صادق (ع) آمد تا با علم الهی اش بر رفیع ‌ترین قله دانش تکیه زند و جاهلان را به جهالت خود، آشنا سازد. چه جدی و چه نیکو فرزندی…

صادق اهل بیت چه زیبا فرمود :«سخن و حدیث من همانند سخن پدرم مى باشد، و سخن پدرم همچون سخن جدّم و سخن جدّم نیز مانند سخن حسین و نیز سخن او با سخن حسن یکى است و سخن حسن همانند سخن امیرالمؤمنین على و کلام او از کلام رسول خدا مى باشد، که سخن رسول الله به نقل از سخن خداوند متعال خواهد بود.» آری محمد(ص) آینه صادق است و صادق (ع) پرتوافشان نور محمدی… نام بلندشان، قرین صلوات باد.

روز مباهله عید مسلمانان

?آی اهل محرم! چرا فریاد شادی و هلهله سر نمی‌دهید؟ ⚜اگر غدیر عید #ولایت است مباهله عید فضیلت است.

به‌فرمودۀ امام رضا(علیه‌السلام) بالاترین فضیلت علی(علیه‌السلام) آیۀ مباهله است که در آن، علی(ع) نفس پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) اعلام شده است. ⚜باید غربت #مباهله برطرف شود؛ این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام‌الله است. باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم.

۹۴/۰۷/۱۸ ?

رحلت امام خمینی(ره)

? امام، احساس حقارت ملت را به احساس عزت تبدیل کرد.

?️ رهبر انقلاب، امروز: تحوّل دیگری که امام ایجاد کرد، تحوّل در نگاه مردم به خودشان و به جامعه‌شان بود. ملّت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارت‌پندارانه داشت؛ یعنی اینکه این ملّت بتواند بر اراده‌ی قدرتها و ابرقدرت‌ها فائق بیاید، مطلقاً به ذهن احدی خطور نمیکرد؛ نه فقط اراده‌ی قدرتهای جهانی، حتّی اراده‌ی قدرتهای داخلی، اراده‌ی فلان مسئولِ یک اداره‌ی امنیّتی یا انتظامی. مردم احساس حقارت میکردند، احساس توانایی نمیکردند؛ امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت، احساس اعتماد به نفْس. ۹۹/۳/۱۴ #سالروز_رحلت_امام_خمینی

ماه میهمانی خدا

 

?مهمانی مهمترین وصف رمضان است؛ از مهمانی چه می‌فهمیم؟

?شاید ضیافت مهم‌ترین وصف رمضان باشد و اگر بخواهیم به تبیین ماهیت رمضان بپردازیم باید از این توصیف آغاز کنیم که مادر همۀ اوصاف این ماه عزیز است. اتصاف رمضان به ضیافت یک تعبیر ذوقی نیست که اهل ادب و عرفان آن را وضع کرده باشند. بلکه تعبیری است که شخص نازنین پیامبر اکرم(ص) که آگاه به تمامی حقایق عالمند، آن را برای رمضان به کار گرفته‌اند.

?این سفارش پیامبر گرامی ما است که در سخنی فرموده‌اند: ؛ مهمان را گرامی بدار، اگرچه کافر باشد.» بنابراین در مهمانی، بنا بر مهربانی و فراوانی است. میزبان اگر خود کریم و گرامی باشد برای اکرام مهمان بیش از نگاه به لیاقت مهمان، به معنای مهمانی نگاه می‌کند. و بیش از آنکه مقام مهمان را ببیند و برای خود منزلت مهمان را مایۀ فخر ببیند، مهمان‌داری را مبنای مباهات خود می‌یابد.

?در مهمانی، روابط تعریف جدید و خاصی پیدا می‌کنند. جدا از اینکه مهمانان در رفاقت با یکدیگر به سر می‌برند، رابطه مهمان و میزبان نیز حالت نویی می‌یابد: مهمان اگر سوء پیشینه‌ای داشته باشد رفتار میزبان عطف بماسبق نمی‌شود و هیچ‌گاه به‌خاطر خطاهای سابقش، توسط میزبان محاکمه و معاقبه نمی‌شود. همه می‌دانند مهمانی جای این حرف‌ها نیست.

?جایگاه افراد و مرتبۀ آدم‌ها در مهمانی تغییر پیدا می‌کند. بی‌آنکه از احترام بزرگان کاسته شود، کوچک‌ترها هم شرافت و رفعت مقام پیدا می‌کنند. همه به هم نزدیک می‌شوند و مهمان با میزبان به هر فاصله‌ای که باشند احساس قرابت می‌کند. اساساًً «مهمان»، خود عنوان مستقلی است که به هرکس داده شود محترم می‌شود و در کنار عناوینی مانند برادر، دوست و یا فامیل از کرامت خاصی برخوردار است.

منبع:?? بخشی از کتاب ” #شهر_خدا اثر علیرضا پناهیان ? 

اعمال شبهای قدر

رمضان

1 3