نشست بررسی عدالت علوی

بسمه تعالی

درتاریخ7/12/99وبه مناسبت ولادت باسعادت امام علی (ع)وروزپدر،نشستی علمی پژوهشی باعنوان بررسی عدالت در سیره علوی در فضای مجازی ویژه طلاب این مدرسه و با حضور حجت الاسلام و المسلمین صنیعی استاد حوزه و دانشگاه برگزارشد. ایشان درابتدابه تعریف عدالت پرداخته و گفتند: عدالت یعنی هر چیزی را سر جای خود نهادن، منصف بودن و حق و ناحق کردن و این عدالت نقطه ی مقابل ظلم است.

حجة الاسلام صنیعی همچنین بیان داشتندکه برای شناخت بهتر عدالت مولا،می توان به نهج‌البلاغه خود ایشان، تفالی زد. بنا بر خطبه ۲۲۴ نهج‌البلاغه، عدالت در حکومت امیرالمؤمنین از منظر شخص حاکم بیان شده است‌. در این خطبه آمده است که: “سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر ببرم یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوشتر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت درحالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم کرده و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم. چگونه بر کسی ستم کنم برای نفس خویش که به سوی کهنگی و پوسیده شدن پیش می رود و در خاک، زمان طولانی اقامت دارد؟” میتوان یکی از دلایل عادل شدن انسان را در نظر گرفتن این خطبه دانست.

استادمربوطه اظهارداشتند:توجه به بیت المال از اساس حکوت امیرالمؤمنین (ع) بوده و ایشان توجه خاصی به امر بیت المال داشتند. قسمت دیگر خطبه، به داستان مشهور تقاضای عقیل برای برداشت یک من گندم از بیت المال جهت رفع گرسنگی اهل و عیالش، و برخورد امام با این مسئله اشاره دارد. امام در همان لحظه سکوت اختیار کرده بودند و عقیل سکوت ایشان را به منزله ی موافقت امام، برداشت کرد‌. روزی امام، آهنی در آتش گداخته و به بدن برادرش عقیل، نزدیک کرد و عقیل از حرارت آتش تاب نیاورد. آقا به ایشان فرموند: “این حرارت به دست انسان بود. چگونه در مقابل آتش غضب خداوند تاب بیاورم؟” آقا امیرالمؤمنین، عادل ترین افراد است؛ اما باز هم افرادی در حکومت ایشان بودند که در مقام خود حق را ادا نکرده و عدالت را اجرا نمی کردند. امام توان عزل عده ای را داشت و آنان را از مقامشان عزل می نمود؛ اما عده ای را چون معاویه که ظاهری دین دار و در باطن فاسد بود را نمی شد عزل نماید. امام در راس حکومت بودند؛ اما چون تنها بودند و عده ی معدودی را در کنار خود داشتند، امکان اجرای عدالت حقیقی در جامعه، میسر نبود در حکومت امروزی، میتوان حضرت آیت الله خامنه ای را مصداق این موضوع دانست که شیعه واقعی و در راس حکومت هستند و عدالت بالایی دارند. حضرت آقا معصوم نیستند اما تالی تلو و جانشین معصوم است و در زمان غیبت، باید رهبری جامع الشرایط باشد و زمینه را برای حکومت امام زمان (عج) مهیا کند حضرت آقا نیز مانند آقا امیرالمؤمنین، به مسئله بیت المال اهمیت زیادی قائل هستند. اگر در فضای مجازی تامل کنیم، مصداق های فراوانی در این باره همچون ساده بودن وسایل منزل آقا، نداشتن دلبستگی به دنیا، استفاده نکردن از بیت المال برای امور شخصی و همدلی با مردم در اوضاع اقتصادی می بینیم در نظام جمهوری اسلامی، باید به دنبال راه آقا امیرالمؤمنین باشیم و این راه را باید رفت تا به حکومت امام زمان (عج) رسید. همراهی با رهبر اسلامی، موجب تشکیل دولتی اسلامی و جامعه ای اسلامی می شود.

 

  

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.