ویبنار 1

بسمه تعالی

گزارش برگزاری وبینارعلمی پژوهشی باعنوان موانع وراهکارهای افزایش جمعیت واحدپژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)گله داروبینارعلمی باحضورخانم عباسی،ویژه طلاب واساتیدبه صورت مجازی برگزارکرد. خانم عباسی استادحوزه درابتدابا اشاره به این مقوله بسیارمهم بیان داشت:زاد و ولد و افزایش جمعیت، موضوعیست که از آغاز ظهور اسلام تاکنون و در تمام لایه های تمدنی آن، امری پسندیده تلقی شده و آیات و روایات متعددی بر آن انگشت تاکید گذاشته اند.

بر این اساس، جوامع دینی از جمله جوامعی به شمار میاید که همواره به شاخص افزایش جمعیت در رشد و بالندگی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… اهتمام فراوان داشته اند. خانم عباسی گفت:بر مبنای آموزه های قرآن کریم، در دین اسلام بر ازدیاد نسل‌ - به ویژه نسل صالح - برای تعالی و قدرتمندی جامعه اسلامی تأکید شده است؛ چنانکه حتی ازدواج از بین برنده فقر معرفی شده است وهمچنین ازاین اموزه ها، جهت گیری تشویق فرزند آوری و استحباب کثرت نسل به دست می آید چنانکه در موضوع کثرت نسل از احساس کمبود یا نبود روزی کافی پرهیز می دهد و رویکردی خوش بینانه را گوشزد می کند خانم عباسی همچنین اظهارداشت:جمعیت نقش مؤثری در ترسیم قدرت سیاسی و اقتصادی ملت ها برعهده دارد؛ به گونه ای که غفلت از آن می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. خانم عباسی بااشاره به تحقیقات کارشناسان جمعیت گفت: از دیدگاه جهانی نیز یکی از مشخصه های توسعه، رشد جمعیت است. سیاست افزایش جمعیت یک راهبرد مؤثر در راستای افزایش امنیت است و کاهش جمعیت پیامدهای منفی بسیاری را در ابعاد امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای کشوره های اسلامی به دنبال خواهد داشت. خانم عباسی بااشاره به اینکه بسیاری از جمعیت شناسان، دیدگاه های جامعه شناختی مبتنی بر کنترل جمعیت را به توماس مالتوس نسبت می دهندبیان داشت: علل و آسیب های اجتماعی،آسیب های فرهنگی ،دستاویز قرار دادن امور بهداشتى وعلل و آسیب های اقتصادی راازجمله موانع افزایش جمعیت برشمرد.

ایشان درادامه بیان داشت: افزایش سن ازدواج،مسئولیت ناپذیری در تربیت فرزند،نهادینه شدن باورهای فمینیستی در جوامع دینی واشتغال زنان ازجمله علت های اجتماعی کاهش جمعیت است. خانم عباسی درادامه گفت:سبک زندگی غیر اسلامی موجب ایجاد مشکلات گوناگون اقتصادی( مشکل در تأمین مخارج زندگی، مشکل مسکن، اشتغال، طولانی شدن تحصیل و…)و در نتیجه از بین بردن شرایط آسان و طبیعی ازدواج وباالتبع کاهش نسل گردیده است. استادحوزه همچنین بیان داشت:رواج دیدگاه هاى فمینیستى نیز کاهش تمایل به فرزندآوری و در نتیجه کاهش جمیعت را در جوامع اسلامی در پی داشته است. ضمن اینکه وی همچنین تاکیدداشت: نقش رسانه‏های شنیداری، دیداری و نوشتاری در تهاجم فرهنگی و زمینه‏سازی برای القای سیاستهای نادرست کنترل موالید در جوامع اسلامی کاملاً روشن است.

خانم عباسی درپایان به مواردی همچون:تقویت باورهای دینی و التزام به ارزشهای اسلامی و انسانی در امر خانواده و هم چنین تسهیل شرایط ازدواج جوانان و حتی تعدد زوجات توسط کسانی که توانایی رعایت دستورات اسلامی را در این رابطه دارند به عنوان راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب های یادشده وبه دنبال آن افزایش جمعیت اشاره کرد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.