کارگاه مقاله نویسی پایانی سال98

بسمه تعالی

درتاریخ8/7/98جلسه کارگاهی مقاله پایانی ویژه طلاب ورودی 92که مختاربه تدوین مقاله هستندباحضورخانم کاراندیش استادروش تحقیق مدرسه برگزارشد. دراین کارگاه که به مدت 3روز به طول انجامیداستادمربوطه ابتدائابه بیان نکات ومطالبی درمورداهمیت تحقیق ومقاله پرداختندواظهارداشتندکه هدف ازتدوین مقالات پایانی به عنوان شرط فارغ التحصیلی درمقطع سطح2،فراهم آوردن زمینه ای جهت استفاده ازآموخته های طلاب وکاربردی نمودن فعالیت های پژوهشی آنهاست.

ایشان سپس نمایی کلی راازساختارمقاله که عبارتنداز:عنوان،چکیده،مقدمه،متن،نتیجه گیری وفهرست مطالب ارائه دادند. خانم کاراندیش بیان داشتندکه عنوان مقاله که بیان کننده هویت و هدف مقاله است اولین بخشی است که خواننده باآن مواجه می شودولذابرای تدوین آن توجه به بعضی نکات لازم وضروری است.1-مقاله بایدموجزوروشن،شفاف وکاملامعرف موضوع مقاله باشد.2-خطابی،پرسشی یاشعرگونه نباشد.3-مشتمل براصطلاحات نااشنایااختصاری نباشد.

ایشان سپس به دومین بخش مقاله که چکیده است پرداخته وبیان کردندکه هدف ازنگارش آن فراهم اوردن تصویری کلی ازمحتوای مقاله است وبه خواننده درتصمیم گیری برای مطالعه یاعدم مطالعه متن اصلی کمک می کند.هرچندکه درابتدای مقاله می آیداماپس ازاتمام تحقیق نوشته می شودتامحقق تمام مطالب راموردبررسی قرارداده وتسلط کافی برموضوع داشته باشد. درتدوین چکیده مقاله توجه به نکاتی لازم وضروریست که عبارتنداز: چکیده دریک پاراگراف ودر150تا200کلمه نوشته شود،درچکیده ازنقل قول مستقیم استفاده نشودوبلکه به قلم وبیان خودمحقق نوشته شود،ادبیات چکیده بایدناظربه گذشته باشد،ضمن اینکه بایدعلمی بوده وازبیان ادبی وشعارگونه وعارت پردازی خطابی پرهیزشود،متن چکیده نیازبه استنادوارجاع نداردوپرداختن به معرفی منابع وماخذدرچکیده نادرست است،متن چکیده بایدبه صورت پیوسته نوشته شود. کلیدواژه نیزکه درانتهای چکیده آورده می شود،به خواننده کمک می کندتاپس ازخواندن چکیده وآشنایی اجمالی باروندتحقیق،بفهمدچه مفاهیم وموضوعاتی دراین اثرموردتوجه قرارگرفته است که شامل3تا5واژه به ترتیب حروف الفبااست.

ایشان درادامه به بیان مطالبی درموردمقدمه پرداخته وعنوان کردندکه:مقدمه،تبیین اجمالی نقشه راه محقق برای انجام تحقیق ودست یابی به نتیجه ای است که پژوهشگرمی خواهددرتحقیق به آن بپردازد.مقدمه همچنین لازم است که مشتمل بر4مورد(بیان مسئله،پیشینه تحقیق،ضرورت پرداختن به موضوع وسوال وهدف تحقیق)باشد. مهم ترین جزء ودرواقع بدنه اصلی مقاله متن است که بایدروان ورسابوده وواژه های نامانوس،عبارات پیچیده ونامفهوم وجملات طولانی درآن بکاربرده نشود،ازبکارگیری واژه های غیرفارسی درمتن وچکیده پرهیزشود،واژه هایی همچون علامه،آیت الله،حجت الاسلام،پروفسور و…درمتن تحقیق نباشدمگراوصاف والقابی که برای شخص علم شده باشدمانندثقه الاسلام. وهمچنین پرهیزازقلم فرسایی طولانی وبیهوده وبه کارگیری واژه های احساسی درمتن،رعایت علائم نگارشی وویرایشی درمتن،تطابق محتوابامتن،ونگارش وبازنویسی محتوابه قلم محقق ازدیگرنکات مهم درمتن است. استادمربوطه سپس به بیان مطالبی درموردشیوه ارجاع دهی پرداختند.ایشان بیان کردندکه پاورقی به سه نوع ترکیبی،توضیحی وارجاعی تقسیم می شودودرادامه شیوه تنظیم هرکدام رادرقالب مثال های مختلف بیان کردند.

نتیجه گیری که درواقع پاسخ نهایی به پرسش اصلی تحقیق ومقایسه نتیجه های به دست آمده باتوجه به فرضیه وهدف های ازقبل تعیین شده وتجزیه وتحلیل قسمت های عمده وتحقیق وارزیابی آن هابدون ذکرادله وشواهداست،دربرگیرنده ی عناصریست که عبارتنداز:بیان عنوان تحقیق،اهمیت تحقیق درموضوع،بیان فرضیه تحقیق وبیان نتایج حاصل. ایشان سپس شیوه تنظیم فهرست منابع رابراساس کتاب ومقالات وهمچنین تنظیم متن را به صورت تفصیل بیان کردند. خانم کاراندیش سپس هرکدام ازطلاب راموظف به ارائه مقاله ای براساس نکات گفته کردند.ضمن اینکه تکالیف خواسته شده درکلاس رانیزبررسی کرده وازآنهارفع اشکال نمودند.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.