موضوع: "مطالب آموزنده"

تربیت فرزند

اثر مهم “احترام خانم به آقا و محبت آقا به خانم” بر روی فرزندان?

? اینکه مرد دل خانم را نشکند و زن غرور مرد را دو اثر بر روی فرزندان خواهد داشت.

?پسری که ابراز محبت پدر به مادر را در محیط خانه دیده است، می‌داند اساساً خانم‌ها دارای یک جایگاهی خاصی هستند، چون رفتار لطیف پدر با مادر را دیده است، در نتیجه به خودش اجازه نمی‌دهد به خانم‌ها در سطح جامعه تعدی کند.

?از طرف دیگر دختری که احترام و اطاعت مادرش از پدرش را در خانه دیده است، پدر او در ذهنش دارای جایگاه خاصی قرار می‌گیرد. محبت این پدر که دارای احترام و عزت مناسبی در خانه است، دختر را از طلب محبت دیگران در سطح جامعه مستغنی می‌کند.

#استاد_علیرضاپناهیان ? @Khanehtma

خانواده خوب

مقام معظم رهبری

✍ خانواده‌ی خوب یعنی، زن و شوهری که با هم مهربان باشند?

با وفا و صمیمی باشند و به یکدیگر محبت و عشق بورزند?

رعایت همدیگر را بکنند، مصالح همدیگر را گرامی و مهم بدارند? این در درجه اول. بعد،

اولادی?‍?‍?‍? که در آن خانواده به وجود می‌آید، نسبت به او احساس مسئولیت کنند?

بخواهند او را از لحاظ مادی و معنوی سالم بزرگ کنند.

بخواهند از لحاظ مادی و معنوی او را به سلامت برسانند.

چیزهایی به او یاد بدهند؛ به چیزهایی او را وادار کنند، از چیزهایی او را بازدارند و صفات خوبی را در او تزریق کنند.

یک چنین خانواده‌ای اساس همه اصلاحات واقعی در یک کشور است?.

چون ? انسانها در چنین خانواده‌ای، خوب تربیت می‌شوند،

با صفات خوب بزرگ می‌شوند.?

✅با شجاعت

✅ با استقلال عقل

✅با فکر

✅با احساس مسئولیت

✅با احساس محبت

✅ با جرئت جرئت تصمیم گیری، با خیرخواهی (نه بدخواهی)

✅با نجابت

خب وقتی مردم جامعه‌ای این خصوصیات را داشته باشد، این جامعه دیگر روی بدبختی را نخواهد دید.

? ۱۲/۹/۱۳۷۷ خطبه عقد ? @Khanehtma

رسیدن دعا به آسمان

 

ابن حجرهیثمی علم بزرگ اهل سنت در کتاب مجمع الزوائد در مورد صلوات از امام علی( علیه السلام) اینچنین نقل می کند :

هیچ دعائی به آسمان نمی رسد مگر اینکه دعاکننده بر«محمد وآل او صلوات» بفرستد.

نظر ابن حجر در مورد سند روایت : رجال سند ثقات (مورد اعتماد) است.

 

منبع: مجمع الزوائد، ابن حجرهیثمی، ص 180، چاپ دارالکتب بیروت

فضایل ماه ذی القعده

 

#اربعین_موسوی

? رهبر معظم انقلاب:

? ماه #ذی‌القعده است.مرحوم حاج میرزاجوادآقای ملکی(رض)میفرمایند ماه ذی‌القعده ماه #توبه است، ماه #رجوع_الی‌_الله است،ماه #مراقبت از خود برای اینکه مبادا خدای نکرده باعمل خودمان، محاربه‌ی باخدای متعال و رسول خدا بکنیم. ایشان میفرمایند ذی‌القعده که ماه نشستن ازجنگ با دشمنان خدا است،به طریق اولی‌ بایستی ماهی باشدکه انسان مراقب باشدکه مبادا دچار #محاربه‌ی_با_خدای_متعال بشود.و این عمل معروف یکشنبه‌ ذی‌القعده را ایشان ذکرمیکنند و تأکیدمیکنند، اصرارمیکنند که این عمل راانجام بدهیم.

مرحوم حاج میرزا علی آقای #قاضی (رض) در ورود ماه ذی‌القعده یک مکتوبی، نامه‌ای دارند به دوستانشان، به مریدانشان و شاگردانشان که در این کتابی که شرح حال ایشان است، درج شده است. مرحوم آقای قاضی به عربی اشعار برجسته‌ای دارند؛ یک قصیده‌ی خیلی شیوایی ایشان انشاء میکند که اول آن این است: «تنبه فقد وافتکم الاشهر الحرم». این قصیده را ایشان مفصل [گفته‌اند]؛ و توصیه‌هایی دارند نسبت به شاگردانشان. فرصتی است برای ما، برای مردم که ان‌شاءالله از برکات این ماه - که آغاز سه ماه متوالی حرام است - بهره ببریم.

? و البته ماه ذی‌القعده، ماه حضرت ثامن‌الحجج(ع)هم هست که ولی‌نعمت همه - بخصوص ما ایرانی‌ها -هستندکه از برکات مضجع ایشان و مرقد ایشان ان‌شاءالله بهره ببریم، استفاده کنیم و ان‌شاءالله خودمان را به ارزشهای رضوی نزدیک کنیم.

? ۱۳۹۳/۰۶/۱۳

چرا به جای الله اکبر در نماز الله رحمان نمی گوییم؟

 

 

? چرا در نماز به جای «الله اکبر»، «الله رحمان» نمی‌گوییم؟

? اگر می‌گفتیم «ای خدای مهربان»، دلها بیشتر به نماز جذب نمی‌شد؟

?چرا ما سر نماز به جای «الله اکبر»، «الله رحمان» یا «الله ارحم» نمی‌گوییم؟

مگر در دعاها نداریم: «يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَه؛ ای کسی که رحمت او از غضب او پیشی گرفته است.» آیا بهتر نبود به جای «الله اکبر» و به جای «خدای بزرگ و باعظمت»، بگوییم: «ای خدای مهربان»؟ آیا این‌طوری، دلها بیشتر به نماز جذب نمی‌شد؟ چرا تا می‌آییم سر نماز از کبریائی خدا حرف می‌زنیم؟

?در دعای کمیل وقتی ذاکرین اهل‌بیت(ع) مناجات می‌خوانند، مدام از مهربانی خدا برای ما سخن می‌گویند، ما هم گریه می‌کنیم. خُب، چرا ما در نماز هم چنین ترفندی به کار نبریم و به جای «الله اکبر» نگوییم «الله رحمان»، بعدش هم حسابی گریه کنیم؟! مثلاً به جای «الله اکبر»، بگوییم: «خدایا! عزیز دلم، تو چقدر مهربانی!» چه عیبی دارد این‌طوری با خدا عشق‌بازی کنیم؟! آخر با کبریائی و عظمت خدا که نمی‌شود عشق‌بازی کرد، نمی‌شود با آن اشک ریخت!

?چرا این‌قدر می‌گوییم الله اکبر؟ چرا نماز مملوّ از عظمت الهی است؟ چرا ما همیشه در مقابل کبریائی خدا سر به خاک می‌گذاریم؟ چرا در هر رکعتی از نماز، حتماً باید رکوع و سجده را به‌جا آوریم؟

?برای اینکه نماز می‌خواهد مثل پادگان به ما یک چیزی را یاد بدهد و آن عظمت و ابهت خداوند است. وقتی فرمانده‌ای نیاز دارد عظمتش در دل سرباز بنشیند، نمی‌گوید «آقای سرباز! من برایت یک ماشین می‌خرم، در عوض تو هم حرف مرا گوش خوب بده!» فرمانده نمی‌آید برای چند ماه دورۀ آموزشی‌ای که سرباز به پادگان می‌رود، مدام نخود و کشمش در جیب سرباز بریزد و به او بگوید «عزیز دلم، امروز هم یک چیز خوشمزه دیگر برای تو خریده‌ام، عوضش تو هم دستور مرا گوش کن. اگر هم احیاناً جنگی پیش آمد، یک‌موقع فرار نکنی‌ها! عزیزم قبول است؟! نمی‌خواهد موهایت را از ته بزنی، من خودم موهایت را به مُدل دل‌خواهت اصلاح می‌کنم، ژل هم به موهایت می‌زنم! اما در عوض اینکه من اینجا تو را تحویل می‌گیرم، تو هم در میدان جنگ مرا تحویل بگیر!»

? بعضی‌ها می‌گویند: «خدایا، مشکل مرا حل کن، تا بنشینم برای تو نماز بخوانم!» کار اینها مثل کسی است که به سربازی برود و به فرمانده پادگان بگوید: «تو اول بیا حسابی مرا تحویل بگیر و کارهای مرا انجام بده، تا من پس‌فردا برای تو بجنگم!» اگر فرمانده بخواهد این‌طوری با سرباز رفتار کند، ابهت و عظمت فرمانده در دل این سرباز نمی‌نشیند. اثرش این خواهد بود که پس فردا در لحظات حساس و خطرناک جنگ، دستور فرمانده را اجرا نمی‌کند. فرمانده به او می‌گوید: «برو جلو»، می‌گوید: «صبر کن ببینم، چرا بروم جلو؟» امّا از قدیم معروف بوده که «ارتش چرا ندارد.»

?بحث ما این نیست که این کارها در ارتش، درست است یا نه، و اگر لازم است حد و مرز آن چقدر است، اما در نیروهای نظامی دستور فرمانده بسیار حساس و مهم است. در نیروهای نظامی، ساختار باید استحکام داشته باشد. لذا دیسیپلین نظامی و آداب ویژه‌ای دارند که همه باید از این آداب تبعیت کنند. درِ خانۀ خدا هم باید شبیه همین اتفاق بیفتد تا عظمت و ابهت پروردگار عالم در دل ما جای بگیرد.

?و اما اینکه چرا باید عظمت خدا در دل ما جا بگیرد، زیرا ۱. قدرت اجرای دستورات خدا-که به نفع خودمان است- را پیدا کنیم ۲. بتوانیم عاشق خدا شویم. (توضیح بیشتر در قسمتهای بعد)

منبع:? بخشی از کتاب “چگونه یک #نماز خوب بخوانیم؟” اثر علیرضا پناهیان ?قسمت ۱۶

داستان آموزنده

در زمان یکی از شاهان، شایعه شد که شاه مرده. شاه به عواملش دستور پیگیری داد که کسی که شایعه را درست کرده پیدا کنند. پس از جستجو، به عامل شایعه پراکنی که یک پیرزن بود رسیدند.، و نزد پادشاه بردند. پادشاه به پیرزن گفت، چرا شایعه مرگ من را درست کردی، در حالی که من زنده ام. پیرزن گفت من از اوضاع مملکت به این نتیجه رسیدم که شما دارفانی را وداع گفته اید. چون هرکسی هرکاری که بخواهد انجام میدهد، قاضی رشوه میگیرد و داروغه از همه باج خواهی میکند و به همه زور میگوید، کاسبها هم کم فروشی و گران فروشی میکنند، هیچ دادخواهی هم پیدا نميشود، هیچکس بفکر مردم نیست و مردم به حال خود رها شده اند، لاجرم فکر کردم شما در قید حیات نیستی! 

سفارش امام علی(ع) به امام حسن (ع)

حضرت امام علی (ع) در سفارش به فرزندش امام حسن (ع) میفرمایند:

اى پسرم نفس خود را میزان میان خود و دیگران قرار ده،

پس آنچه را که براى خود دوست دارى براى دیگران نیز دوست بدار،

و آنچه را که براى خود نمى‏‌پسندى، براى دیگران مپسند،

ستم روا مدار، آن‌گونه که دوست ندارى به تو ستم شود،

نیکوکار باش، آن‌گونه که دوست دارى به تو نیکى کنند،

و آنچه را که براى دیگران زشت مى‏‌دارى براى خود نیز زشت بشمار،

و چیزى را براى مردم رضایت ده که براى خود مى‏‌پسندى،

آنچه نمى‌‏دانى نگو، گر چه آنچه را مى‌‏دانى اندک است،

آنچه را دوست ندارى به تو نسبت دهند، در باره دیگران مگو،

بدان‌که خود بزرگ بینى و غرور، مخالف راستى، و آفت عقل است.

منبع:.#نهج_البلاغه_نامه٣١

شرافت

?دکتر شريعتي…

? اگر برای بدست آوردن پول مجبوری دروغ بگوئی و فریبکاری کنی، تهیدست بمان!

? اگر برای بدست آوردن جاه و مقامی باید چاپلوسی کنی و تملّق بگویی، از آن چشم بپوش!

? اگر برای آنکه مشهور شوی، مجبور می شوی مانند دیگران خیانت کنی، در گمنامی زندگی کن!

? بگذار دیگران پیش چشم تو با دروغ و فریب ثروتمند شوند، با تملّق و چاپلوسی شغل های بزرگي را به دست آورند و با خیانت و نادرستی شهرت پیدا کنند، تو گمنام و تهیـدست و قانع باش!

☑️ زیرا اگر چنین کنی تو سرمایه ای را که آنها از دست داده اند، به دست آورده ای…

و آن “شرافت” است…?

1 3