شبهه های محرمی

 

چرا سوره فجر را سوره امام حسین(علیه السلام) نامیده اند؟

پاسخ: معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین(علیه السلام) به خاطر این است که مصداق بارز نفس مطمئنه است که در آخرین آیات سوره آمده است. امام صادق (علیه السلام) به اصحاب خود فرمود: «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین(علیه السلام) اختصاص دارد. مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است.»

در توجیه و حلیل سوره مذکور بر امام (علیه السلام) گفته شده است:« ائمه از این جهت این سوره را سوره حسین مامیده اند که قیام و شهادت آن حضرت در تاریکی طغیان مانند طلوع فجر، منشأ حیات و حرکت گردید. خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت…تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکی ها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم و طغیان را دچار خشم و نفرین کند.» 

مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم (علیه السلام) و «لیالی عشر» امامان از امام حسن مجتبی (علیه السلام) تا امام حسن عسکری اند و شفع  امیر مؤمنان  و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) می باشد و مراد از وتر خداوند یکتا است.»

 

منبع:پرسش ها و پاسخ ها3، پاسخ های برگزیده ماه محرم، هستی نما، قم، 1385

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.