طرحنامه پژوهشی 2

بسمه تعالی

برگزاری کارگاه طرحنامه نویسی ویژه طلاب پایه چهارم این کارگاه باحضورخانم رضایی ودرفضای مجازی برگزارشد. ایشان درابتدابیان داشتندکه نخستین مبحث وگام درتدوین تحقیق،موضوع شناسی وموضوع یابیست واهمیت بسیاربالایی دارد،دومین گام منبع شناسی ومنبع یابیست که همچنین ازاهمیت بسزایی برخورداراست وقدمه ایست برای تدوین یه طرح تفصیلی دقیق ودرگام سوم ودرواقع مهم ترین گام درتدوین تحقیق بحث پرسش شناسی وپرسش گزینی وبه عبارتی طرحنامه نویسی است.

خانم رضایی درادامه به بیان چیستی طرح تحقیق پرداختندوبیان کردندکه،طرحنامه راهنماونقشه پیشنهادی اولیه برای پیش بینی فرآیندواهداف تحقیق است. ایشان سپس به بیان اهمیت طرح تحقیق پرداختندواظهارداشتندکه نخستین گام مهم برای ورودبه عرصه پژوهش مهندسی تحقیق وبرنامه ریزی برای محقق ازآغازتاپایان پژوهش ویاهمان طرح ریختن برای تحقیق است. ازجمله فوائد طرحنامه نویسی یانوشتن طرح تحقیق کمک به نویسنده ومدیریت کمی وکیفی پژوهش ،تشخیص کمبودها وکاستی های تحقیق ورفع آنهااست. خانم رضایی درادامه به ارکان تحقیق که عبارتندازپرسش های تحقیق،فرضیه های تحقیق واهداف تحقیق اشاره کردندوبیان داشتندکه بدون درنظرگرفتن این ارکان،درواقع تحقیق بدون پایه واساس است. ایشان همچنین به اجزای طرح تحقیق اشاره کردندکه عبارتنداز:عنوان تحقیق،نوع تحقیق به لحاظ هف،بیان مساله،بیان اهمیت وضرورت،پیشینه تحقیق،سوالات،فرضیه،اهداف،روش،ساختار،منابع وزمانبندی تحقیق. استادمربوطه درادامه به توضیحی تفصیلی دررابطه باهرکدام ازاجزاء پرداختند.ایشان بیان داشتندکه،نوع تحقیق به لحاظ هدف عبارتست ازبنیادی وکاربردی که هرکدام تعریف مختص به خودرادارند.

یکی دیگرازاجزای تحقیق بیان مساله است که درواقع همان بیان مجهولات وپرسش های محقق درباره ابعادناشناخته موضوع است ودرصددکشف وتبیین واثبات آنهااست. خانم رضایی همچنین ضرورت واهمیت موضوع ومساله رابسیارمهم تلقی کرده وبیان داشتندکه اهمیت وضرورت درواقع همان انگیزه وهدف پژوهشگرازرویکردبه مساله تحقیق است چذاکه تاانگیزه ای درکارنباشدمساله ای موردبررسی قرارنمیگیرد. ایشان سپس پیشینه رابررسی سرگذشت موضوع تحقیق برای اخذمجوزورودبه تحقیق تعریف کرده واقسام پیشینه رابه پیشینه پیدایی موضوع،پیشینه پژوهشی مسئله تقسیم کرده ودرموردهرکدام توضیحاتی ارائه دادند. خانم رضایی سپس ادامه کارگاه رابه کارعملی پرداخته وبه بررسی طرحنامه طلاب دررابطه باموضوعات تصویبی آنهاپرداختند. ایشان پس ازبررسی ورفع مشکلات طرحنامه طلاب به ادامه بحث پرداختند.یشان اظهارداشتندکه:یکی دیگرازاجزای تحقیق سوالات تحقیق ویاهمان پرسش های محقق درباره ی مجهولات تحقیق است که به روند تحقیق وجهت دهی آن کمک می کندوعبارتندازسوال اصلی وفرعی.که سوال اصلی همان عنوان تحقیق درقالب ساختارپرسشی است که نیازمند پاسخ تفصیلی وتحلیلی است.وسوالات فرعی،پرسش هایی است که ازدل سوال اصلی بیرون می آیند وپاسخ به هریک ازآنها،بخشی ازپاسخ به سوال فرعی است.

ازدیگراجزای تحقیق فرضیه های تحقیق است که هرپژوهشگرپس ازمطالعه اکتشافی درمنابع موضوع خود،بایدبراساس پرسش های فرعی پیش روی خودوبه وسیله قدرت تصور وحدس ذهنی،فرضیه های تحقیقش رابیان کند.فرضیه ها باجملات احتمالی واجمالی بیان میشوند. استادمربوطه سپس به بیان اهداف تحقیق به عنوان یکی دیگرازاجزای تحقیق پرداختندوگفتندکه اهداف براساس پرسش های فرعی تحقیق یاعلمی ویاعملیست. یکی دیگرازاجزای تحقیق انتخاب روش تحقیق است که عبارتنداز:روش عقلی وتحلیلی،نقلی وتاریخی،ادبی وزبان شناختی،نقلی ووحیانی وتجربی وعملی که استادمربوطه همراه باطرح مثال هرکدام رابه طورتفصلی توضیح دادند. ایشان همچنین به بیان ساختاروسازماندهی تحقیق ویاهمان طراحی فصول تحقیق ونوشتارهای هرفصل به عنوان آخرین اجزای تحقیق پرداختند. ضمن اینکه ایشان درحین کارگاه وپس ازاتمام توضیح ومثال هریک ازمواردبه بررسی طرحنامه طلاب ورفع مشکلات آن می پرداختند.

 

   

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.