شبهه درخواست آب

 

 

پرسش: آیا امام حسین(علیه السلام) از دشمن برای خود درخواست آب کرد؟

در نیمروز اول عاشورا با آنکه تشنگی به شدت به امام (علیه السلا)، یاران و خانواده اش فشار می آورد؛ اما در هیچ یک از منابع معتبر، گزارشی وجود نداردکه مضمون آن درخواست آب از سوی امام  از سوی دشمن باشد.

اصولاً در هیچ یک از این منابع به محوریت و اهمیت مسأله عطش _چنانکه در بین منابع متأخر و برخی مداحان مشهور شد_ برخورد نمی کنیم. جالب آنکه با مطالعه دقیق رجزها و اشعار حماسی امام (علیه السلام) و یارانش در معرکه نبرد، هیچ گونه اشاره ای به مسأله تشنگی و فشار آن نمی بینیم.

بالعکس آنچه در این اشعار و نیز کلماتو عبارات امام (علیه السلام) در روز عاشورا را می بینیم، سراسر حکایت از عزّت، حماسه و سربلندی دارد.

در برخی مجالس و محافل عزاداری، محور عزّت و حماسه و سربلندی در این نهضت کم رنگ شده و در عوض رقت و عطوفت بر امام (علیه السلام) به عنوان محور اصلی مورد توجه قرار گرفته است. عده ای به منظور هرچه رقیق نشان دادن صحنه کربلا، برخی از گزارش های غیر واقعی افزوده اند و در برخی موارد، چهرهای ذلیلانه از امام (علیه السلام) به نمایش گذاشته اند.

به عنوان مثال در بعضی از این گزارش های دروغین، چنین آمده است:

امام (علیه اسلام) به نزد عمر بن سعد رفته و از او سه درخواست کرد که درخواست دوم امام چنین بود؛«مرا مقداری آب بنوشانید که جگرم از تشنگی می سوزد.» ابن سعد نیز وقیحانه این درخواست را رد کرد.

آری گرچه این گزارش ها درآوردن اشک حتی از سنگ کارساز است؛ اما از سوی دیگر بر چهره عزتمندانه امام حسین(علیه السلام) و عاشورا خدشه وارد می کند. و شیعیان فرهیخته را در تحلیل ها با چالش های اساسی رو بهرو می سازد. بدین ترتیب با بهانه دادن به دست دشمنان، کاری ترین ضربات برعزت مداری شیعه وارد می شود.

 

منبع:پرسش ها و پاسخ های برگزیده ویژه محرم،گروه مولفان، ص60-62، نشر معارف، سال 86

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.