چکیده تحقیق پایانی دو نفر از طلاب گله دار

چکیده تحقیقات پایانی برتردونفرازطلاب

 

نام ونام خانوادگی:زهرابحرینی

موضوع:جلوه ها وزیباییهای قیام عاشوراء

تاریخ دفاعیه:13/2/96

استادداور:حجه الاالسلام اسماعیل نیا

استادراهنما:سرکارخانم سمیه بانشی

 

چکیده

عرفان معرفت قلبی است که از طریق کشف و شهود حاصل می شود . قیام به مفهوم پیمودن منازل سلوک و استقامت در راه حق تا رسیدن به سر منزل مقصود است . و با قدرت رسیدن یزید به صورت علنی مقدسات و احکام اسلامی زیر پا می گذاشت . و باعث شد که زمینه ای برای قیام امام حسین (علیه السّلام) فراهم شود . یزید در نامه ای از امام حسین (علیه السّلام) می خواهد که با او بیعت کند ولی امام (علیه السّلام) از بیعت با خلیفه امتناع می ورزد . و می فرماید : رهبری جامعه شایسته اهل بیت (علیه السّلام) می باشد . و انگیزه قیام خود لزوم مقابله با حکومت ظالم می داند . زیرا که حکومت ظالم حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می شمارد . ویژگی عارفان با دیگران فرق می کند . فرقش به این است که عارف دیدش وسیع تر از دیگران (متکلم و حکیم) است . متکلم و حکیم دیدشان در حد جامعه انسانی است ولی عارف دیدش فراتر است یعنی نظام هستی را فراتر از جامعه انسانی می داند . به همین جهت در عبادت هم دیدش فرق می کند . می گوید عبادت هر انسانی از روی عشق و علاقه به خداست نه ترس از جهنم یا شوق به بهشت . هدفی که عارف از جنگ دارد این است که هر کاری را برای خدا انجام دهیم و جنگ هم باید برای خدا و رضای خدا باشد که در پرتو آن باعث حفظ میهن می شود . و رحمت بر غضب سبقت می گیرد . یعنی عارفان کارشان عبارت از مهر و وفای به دیگران ، آن ها مظهر ارحم الراحمین هستند . حادثه عاشورا دارای جلوه ها و مظاهر می باشد که نماز و … از جمله این جلوه ها و مظاهر می باشد . زیرا نماز اساسی ترین پایه اسلام و یکی از مظاهر آشکار عرفان است . و امام حسین (علیه السّلام) از دشمنان خواست که وقت نماز است و دست از جنگ بردارند تا نماز بخوانیم ، ولی آن ها حاضر به تعطیل کردن نشدند و دو نفر جان امام را در حال نماز به عهده گرفتند . و در راه نماز شهید شدند . که این نماز سه خصوصیت پیدا کرد : جماعت ، اول وقت ، علنی بودن . و حادثه عاشورا در حقیقت ثمره و محصول این عشق و ارادت امام حسین (علیه السّلام) به خدا بود . زیرا خداوند را حاضر می دید و خود را به پروردگار رساند ، تا به تجلیگاه عرفان برسد . و از طریق جلوه های عرفانی انسان می تواند به خدا جویی برسد و صفات و اسماء و افعال خدا بر او نمایان شود چون اگر جذبه و جلوه حق نباشد انسان راه به جایی نمی برد . با مطالعه واقعه عاشورا و زندگانی امام حسین (علیه السّلام) می توانیم پی ببریم که امام حسین (علیه السّلام) از اینکه بر علیه دستگاه بنی امیه قیام کردند و حاضر نشدند که با یزید بیعت کنند اهدافی داشتند که باعث شد برای دستیابی به این اهداف جان و مال خود را در راه این اهداف از دست بدهند . از جمله اهداف قیام امام حسین (علیه السّلام) که می توان برشمرد

1ـ شناساندن ویژگی پیشوای مسلمانان

2ـ جلوگیری از مسخ شدن و از بین رفتن هویت دینی مردم

3ـ رضا و تسلیم در برابر اوامر و دستور الهی

4ـ ایستادگی در برابر حق

5ـ زنده نگه داشتن اسلام .

کلید واژه ها : عرفان ، قیام ، عاشورا

 

نام ونام خانوادگی:زهره منفرد

موضوع:مشروعیت نکاح متعن ازدیدگاه فقه شیعه

تاریخ دفاعیه:13/2/96

استادداور:حجه الاالسلام اسماعیل نیا

استادراهنما:سرکارخانم رضایی

 

چکیده

نکاح به دو صورت امکان پذیر است ، نکاح دائم و نکاح موقت .در نکاح دائم زن برای همیشه با مهريه ای مشخص به عقد مردی در می آید . در نکاح موقت ، زن به مدتی مشخص با مهريه اي معين خود را به عقد مردی درمی آورد و مشخص کردن مدت در این نوع ازدواج ، ضروری می باشد .زیرا در صورت تعیین نکردن مدت در آن، این ازدواج به ازدواج دائم تبدیل می شود وفرق این دو نوع ازدواج در تعیین مدت و مهریه و طلاق آن می باشد . ولی عده ای از ناآگاهان چنان تصور زشتی از نکاح متعه دارند که آن را یک عمل زنا و فحشاء می دانند و این به خاطر ناآگاهی آنان از این نوع ازدواج می باشد .اگر اینگونه اشخاص به هدف اسلام برای تشريع این نوع ازدواج و همینطور از فضیلت آن آگاهی می یافتند به یقین دیدگاهشان تغییر می کرد . مشروعیت نکاح متعه در اسلام را از طریق آیه 24 سوره نساء فهمیده می شود. در تفسیر این آیه شریفه از قرآن باید گفت که «فَمَا استَمتَعتُم بِه »به معنای نکاح متعه می باشد .چنانکه بسیاری از راویان آن را در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآله وصلم )و دیگر ائمه بزرگوار نقل کرده اند و شکی در آن نیست و حتی خودِ صحابه نیز نکاح متعه داشته اند .و اینکه عمر به دلایل شخصیِ خود این نکاح را نسخ کرده بايد گفت یک شخص عادی این صلاحيت را ندارد که احکامي که خداوند آن را در قرآن ذکر کرده و به وسیله پیامبر (صلی الله علیه و آله وصلم ) بیان و تشریح شده، را نسخ کند . پس هرگز نمی توان گفت که این حکم نسخ شده . چنانکه اگر نسخ شده بود باید از طرف خودِ پیامبر ( صلی الله علیه وآله وصلم )و يا ائمه که پاسدار دین مبین هستند بیان می شد . اما به خاطر عدم آگاهی مخالفين به حكمت تشريع ازدواج موقت، شبهات زیادی به آن وارد كرده اند و این اشخاص حتی زحمت مطالعه احکام و شرایط اين ازدواج را هم به خود نداده اند و سخت بر مخالفت خود پابرجا مانده اند . عده ای این ازدواج را یک فحشاء و زنا می دانند و یا گروهی بر این عقیده اند که فرزندان حاصل از این ازدواج، سرگردان و بی مأمن و بدون کانونی گرم در خانه وخانواده می باشند. حال به این اشخاص باید گفت که تن دادن به یک ازدواج با میل و رغبتِ خودِ شخص ونیز خواندن صیغه عقد در بین زوجین هرگز نمی تواند یک عمل زنا و فحشاء تلقی شود .و این ازدواج قرار نیست جایگزین ازدواجهای دائم شود . این نوع ازدواج با اهدافی غیر از هوسبازی و کامجویی ها صورت گرفته ،این اشکال آنها در واقع به آیه های قرآن می باشد که این هم از عدم آگاهی آنان به این ازدواج می باشد . ما در این تحقیق سعی کردیم در حد توان خود به تمامی این مطالب بپردازیم و جوابی هر چند کوتاه اما مختصر ورسا ومفید بدهیم . ان شاالله که توانسته باشیم حق مطلب را ادا کرده باشیم .

كليد واژها:نكاح، متعه، شيعه

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.