کرسی آزاد اندیشی

بسمه تعالی

 

برگزاری کرسی آزاداندیشی دوسویه استادبااستادباعنوان حمایت ازکالای ایرانی آری یاخیر؟ دراین کرسی که بصورت مجازی وباحضورخانمهاعباسی وصادقی ورضایی وهمچنین حضورطلاب صورت گرفت،خانم رضایی اظهار کرد: پیرو بیانات  وتاکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در حمایت و تولید از کالای ایرانی  این کرسی آزاد اندیشی برگزار شد.

خانم عباسی به عنوان استاد ارائه دهنده بیان داشت:  حمایت از کالای ایرانی یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی محسوب مي شود. که بر این اساس تمام آحاد جامعه اعم از مسئولان، تولیدکنندگان، کارگران و مردم به عنوان مصرف کنندگان در قبال تحقق این مهم مسئولند،چراکه پشتیبانی از تولید ملی به‌ منزله حمایت از اشتغال، کار و سرمایه ملی و کارگر ایرانی است و حمایت از کالای ایرانی، در جامعه تولید محور تحقق یامی یابد که در نهایت نیزسبب پیشرفت اقتصادی کشور می شود.

استادارائه کننده اظهار کرد: در کشور ما باوری بوجود آمده که کالایی که وارد کشور می شود، کالای با کیفیت تر از کالای تولید داخل است. این باور از دهه 30 و 40 در اذهان افکار عمومی جامعه شکل گرفت؛ یعنی زمانی که ایران به سمت صنعتی شدن قدم گذاشت که هر کالایی که از جهان غرب وارد کشور میشود؛ خاص، با کیفیت و هم تمدن کالایی با خود به همراه دارد. متاسفانه مسئولین امر در آن دوره هم تلاش نکردند که این باور را تغییر دهندلذ،.

نکته مهم فرهنگ سازی در جامعه است که اولا مسئولین ونهادهای مختلف باید به میدان بیایند و تعصب به جنس ایرانی داشته باشند و دوما شهر به شهر ،محله به محله و روستا به روستا کار فرهنگ سازی را انجام دهیم و در جمع این افراد رسالتمان این باشد که ضرورت حمایت از کالای داخلی را به درستی تبیین کنیم. وی حمایت از کالای ایرانی وتولید کنندگان محصولات با کیفیت را بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود : باید مسئولین با برداشتن موانع،ایجادانگیزه سازنده وخلاق درعوامل تولید،ایجادتسهیلات فیزیکی ومعنوی برای افزایش توان تولیدداخلی وتشویق سرمایه گذاران و ترغیب مردم به خرید کالای وطنی به رشد و با لندگی کشور کمک کنند.

خانم عباسی همچنین افزود:مسئولین بایدبااصلاح مقررات وقوانین ضدتولیدمانندقانون کار،مقررات مربوط به عوارض متعدد-فراهم کردن زمینه مناسب برای خریدکالاهای تولیدداخلی به صورت اقساطی ازطریق بانک ها-تشویق کنندگانی که کیفیت محصولات خودراارتقامی دهندوتنبیه آنان که به ارتقاء کیفیت بی توجه هستند،به حمایت ازکالای ایرانی کمک کنند. جلوگیری ازقاچاق کالاکه درحال حاضرازمجاری مختلف وتحت عناوین گوناگون صورت می پذیردوهمچنین اجرای دقیق وکامل وبدون قیدوشرط وقانون ممنوعیت خریدمحصولات خارجی که تولیدمشابه داخلی دارندتوسط سازمان های دولتی ووابسته به دولت ازدیگرمواردی است که خانم عباسی به عنوان وظایف مسئولین برای حمایت ازکالای ایرانی به آنهااشاره کرد.

در ادامه خانم صادقی به عنوان استاد مخالف با اشاره به بی کیفیت بودن برخی از کالاهای ایرانی خاطرنشان کرد:علی رغم تاکیدات بسیاربراستفاده ازکالاهای ایرانی وعدم توجه به کالاهای خارجی،ولی نمیتوان منکربی کیفیت بودن بسیاری ازکالاهای ایرانی بودکمااینکه همین مطلب سبب عدم علاقه وانگیزه مصرف کنندگان به سمت کالای ایرانی شده است وچطورمی توان این بی کیفیت بودن راجبران کرد؟ وی با بیان اینکه چرا دولت جهت تقویت کیفیت کالاها برنامه جدی انجام نمی دهد افزود: با خرید یک کالای ایرانی چندان رونقی در اقتصاد کشور ایجاد نمی کند. خانم عباسی در پاسخ به دیدگاه مخالف بیان کرد: هرچند برخی از اجناس ایرانی از لحاظ کیفیت پایین است اما اجناس باکیفیت ایرانی کم نداریم، از طرفی با خرید اجناس خارجی فقط به اقتصاد مملکت خودمان ضربه می زنیم و باعث تعطیلی صدها کارخانه و بیکاری صدها کارگر ایرانی می شویم.

وی افزود: اگر هر خانواده ایرانی یک کالای ایرانی خریداری کند مصداق ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگی دریا شود است و هزاران جنس می شود که می تواند بازار اقتصادی کشور را رونق بخشد. خانم صادقی درنقدی دیگربه این نکته اشاره کردکه علارغم سفارشات اکیدمقام معظم رهبری برمصرف کالاهای داخلی،متاسفانه مسئولین رده بالای مادرپوشش خودازبرندهای خارجی استفاده کرده واین خودتبلیغیست برای استفاده ازکالای خارجی وبدنبال آن بی توجهی به کالای داخلی خانم عباسی درپاسخ به این نقدبیان کردندکه این مساله به انتخاب خودمردم برمی گرددواگرمردم مسئولینی راکه انتخاب میکننددیدگاه لبیرال وغربگرایی داشته باشندنبایدانتظاراین راداشته باشندکه چنین مسئولینی بخواهندازتولیدات ملی حمایت ومصرف کنندولی اگرمسئولین انقلابی انتخاب نمایندمیشوندکسانی مثل شهیدرجایی باهنرومقام معظم رهبری که دغدغه شان حمایت ومصرف تولیدات داخلی می باشد. خانم رضایی به عنوان استاد داور بیان کرد: حمایت ازکالای ایرانی ورونق اقتصادکشوریک ضرورت است وآحادجامعه بایدنسبت به آن حساسیت داشته باشند لذا بعضا گرچه به واسطه تبلیغات انجام شده ،خرید کالای خارجی یک ارزش محسوب می شود اما ما باید در محیط خانواده ودوستان به عنوان یک سرباز ولایت ایفای نقش کنیم وبه روشنگری دراین خصوص بپردازیم . وی با تاکید بر حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: مسلما اگرموضوع خوب تبیین وتفهیم شودتاثیرگزارخواهد بود و از آنجایی که داشتن کشوری  با اقتصادی پویا   آرزوی هر ایرانی است لذا اگر اهمیت نقش حمایت از کالای ایرانی در رسیدن به قله اقتدار خوب ترسیم شود هر ایرانی خرید کالای ایرانی را برای خود واجب می داند.

خانم رضایی با بیان تاریخچه اقتصادی کشورهای پیشرفته و تعصب آنها نسبت به خرید کالای وطنی خاطر نشان کرد: کمتر کسی می داند کشور چین که امروزه بازار کشورما را درقبضه خود در آورده و هزاران کارگاه تولیدی را به تعطیلی کشانده است در یک برهه زمانی از کفش های چوبی استفاده می کردند و اصرار داشتند تا زمانی که صنعت ساخت کفش در کشورشان وارد نشود از خرید کفش های خارجی خود داری نمایند. وی در پایان یاد آور شد: ما باید شرایط سخت خانواده کارگران ایرانی که به خاطر رونق بازار کالای خارجی بیکار شده اند را  به تصویر بکشیم، مسلما بی توجه و بی خیال نسبت به آنها نخواهیم بود ، با این وجود هر طلبه بایدوظیفه خودش بداند که نسبت به عملی شدن کلیه  منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تمام تلاش خود را انجام دهد ودر خصوص خرید کالای ایرانی نیز همین حساسیت  وتوجه را داشته باشند .

 

  

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.