عذرخواهی از اشتباهات

 

سوال: درخانه ما مسأله عذرخواهی از اشتباهات احتمالی مثل این است که یک کوهی را بخواهند از زمین بکنند. مخصوصاً خانم ها حاضر نمی شوند از اشتباهات عذرخواهی کنند و مشکل را حل کنند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟

استاد دولت خواه: اگر مسائل خانواده را از دیدگاه اسلام بخواهیم نگاه کنیم واقعاً ما را از روانشناسی روان شناسان بی نیاز می کند. روایت های زیادی درباره ریزترین و درشت ترین مسائل خانواده داریم.ما از روانشناسی هرچه بیاوریم، غیرممکن است که سر نخ آن در مسائل دینی نباشد. حالا یا کلیات بیان شده یا به جزئیات هم پرداخته شده است.

ببینید این روایت چه قدر کلید کار به دست ما می دهد.

حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند:« فدارها علی کل حالٍ و احسن الصحبة لهالیصفو عیشک»یعنی ای آقا ، شما که با خانمت مثلاً بگو مگو می کنی، همه جا باید پیش قدم به مدارا باشی. البته این نکته که آقا سفارش می کند و«احسن الصحبة» این نیکو صحبت کردن یک مصداقش عذرخواهی است. اگر انسان به خصوص خانم ها  و آقایان جوان از اول زندگی این شیوه را ادامه دهند مطمئن باشند عذر خواهی از آب خوردن هم راحت تر می شود.

 

منبع: خانواده پویا،ص49و 50،  تدوین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، معاونت تربیتی و فرهنگی، قم، زلال کوثر، 1384

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.