فاطمه زهرا(علیهاالسلام) بهترین الگوی زنان جامعه

 

وجود حضرت زهرا (س) در میان سایر معصومین (علیه السلام) الگویی نیک قرار گرفت تا زنان بدانند می توان سبک زندگی را قرآنی کرد. الگو بودن فاطمه زهرا(علیها السلام) دایره ای بسیار وسیعی دارد و تمام ابعاد سبک زندگی ایشان، قرآنی است، چنانجه در قرآن سخن از احسان به والدین است، او به قدری احسان می کند که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) درباره او می فرماید: « تو ام ابیهایی » (مادرپدرت هستی). یعنی محبت تو از جایگاه یک دختر فراتراست. اگردر قرآن سخن از بخشش و ایثار است، زهرا(علیهاالسلام) پیراهن عروسی خود را در شب زفاف و د ر راه رفتن به خانه داماد به فقیر می بخشد. اگرسخن از هجرت است، فاطمه (علیها السلام) به همراه خانواده هجرت کرد. اگر سخن از صبر،اخلاص،تسلیم، تقوا، و حیاست. فاطمه زهرا (علیهاالسلام) به قله این کمال رسیده است. اگر سخن از علم و حکمت است، فاطمه زهرا(علیهاالسلام) کتابی به نام مصحف دارد که نزد امامان معصوم بوده و گاهی برای کسب اطلاع از آینده به آن کتاب مراجعه می کردند. اگر سخن از کار و کوشش است، فاطمه در اثر کار در خانه دستش تاول زده بود. اگر سخن از عدالت است، فاطمه کار را بین خود و کنیزش به طور مساوی تقسیم می کند. اگر سخن از رهبری الهی است، فاطمه زهرا(علیهاالسلام) در خطبه ای که در مسجد پیامبر خواند، حکومت وقت را محکوم و از همسرش حمایتی کرد که به شهادتش انجامید. اگر در قرآن سخن از ایمان به آخرت و اشتیاق به دنیای دیگر است، فاطمه(علیهاالسلام) همین که از پدر شنید اولین کسی است که به او ملحق می شود خود اوست، شادمان شد. حضرت زهرا(علیهاالسلام) اخلاق نیک را از پدرگرامی اش به ارث برده است و در خلق و خوی آینه به تمام نمای پدر است؛ از این رو شخصیت او بسان پدر، عظیم است.

(انّک لعلی خُلُقٍ عظیم ؛ قلم/4) در عظمت این شخصیت همین بس که امام زمان(علیه السلام) هم وجود مقدس حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را، اسوه ینیکوی خویش دانسته و فرموده اند: «همانا دختر رسول خدا برای من الگویی شایسته است.»

بنابراین حضرت زهرا(علیها السلام) الگوی عملی سبک زندگی قرآنی است. سمبل راستین پاکی و معنوی، نمونه ممتاز ژرف اندیشی و تلاشگری، اسوه تحسین برانگیز حق پذیری و باطل ستیزی و الگوی تمام بخشایندگی و فداکاری و در یک کلام بانوی بانوان در گستره تاریخ است و همچنان که شخصیت الگو باید جلوه ی تمام نمایی از منظومه شایستگی های فردی و اجتماعی و آینه ی شوق آفرینی از زیبایی های اخلاقی و رفتاری برای مخاطبان و پیروان باشد، فاطمه زهرا(علیهاالسلام) نیز چنین است. به جهت همین الگوگیری است که پیامبر اسلام تنها اجر رسالتشان را از طرف حضرت حق، مودّت حضرت زهرا و اهل بیت (علیه السلام) اعلام نمودند.(شوری/ 23) و الگو گیری از سبک زندگی فاطمی، شاخصه ی این مودت است.

آری فاطمه(علیهاالسلام) یکی از مظاهر فیض مداوم و جریان پربرکت حرکت محمدی است که استمرار آن را با ذریه خویش تضمین کرد. اگر فاطمه یکی از بهترین الگوهای سبک زندگی است بدان جهت است که سبک زندگی فاطمی مجموعه ای از فضایل انسانی و منظمه ای از گل واژه های نیک زیستن است که در هسته ی مرکزی آن پیامبر قرار گرفته و فرزندان معصومش، اقمار این منظومه اند. جهان امروز نیازمند به آرمان های فاطمی است و راه نجات جامعه انسانی در بازگشت به چشمه سار جوشان و استفاده از برکات فراوان آن است که در مجموعه ای از الگوهای متعالی تجلی یافته است.

 

منیع:راضیه علی اکبری، درآمدی برمبانی سبک زندگی قرآنی،نشر هاجر، ص113-115، قم،1362

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.