نشست علمی پژوهشی

بسمه تعالی

برگزاری نشست علمی پژوهشی روشهای مطالعه درتاریخ26/8/99وبمناسبت فرارسیدن هفته کتاب وکتابخوانی،نشست علمی پژوهشی باعنوان شیوه های مطالعه برگزارشد. دراین کارگاه که باحضورخانم عبدالله پور برگزارشد،ایشان درابتدابیان داشتندکه:مطالعه ثمربخش ،مهارت ها وراهبردهای خاص خودررادارد.وامروزه ،بهبودوضع مطالعه وافزایش سرعت خواندن ودرک مطلب ازمسائل مهم جوامع مترقی به شمارمی رودکه متاسفانه درکشورمابدان توجه چندانی نمی شود.

ایشان سپس به بیان تقسیمات مطالعه پرداختندکه یکی ازتقسیمات مطالعه عبارتست ازمطالعه اجمالی،که مطالعه اجمالی درواقع پیش نیازومقدمه همه انواع مطالعه است .بدین معناکه تمام روشهای مطالعه پس ازمطالعه اجمالی آغازمی شوندوتنهااین گونه مطالعه است که روش مناسب رادرمیان سایرروشهاتعیین می کند.وحتی اگرنخواهیدمطالعه کنید،بایدمطالعه اجمالی کرده باشید. ایشان سپس به هدف مطالعه اجمالی که عبارتست ازآشنایی کلی بامطالب منبع دریک زمان کوتاه اشاره کردند. دومین نوع مطالعه عبارتست ازمهارت عبارت خوانی که مهارتیست که هردانش پژوهی بدان نیازمنداست چه رسدبه محقق.پژوهشگر،باتسلط برعبارت خوانی ،می توانددروقت خودصرفه جویی کندودستاوردبهتری ازمطالعات پژوهشی داشته باشد. ایشان همچنین به سومین روش مهارتی مطالعه باعنوان تندخوانی اشاره کردند. خانم عبدالله پور اظهارداشتندکه برخی متون ارزش ندارندکه بادقت کامل خوانده شوند؛امانمی توان ازآنهاچشم پوشید؛مانندبرخی آگهی ها.

بدین ترتیب ,افزون برمنابع تحقیق،محقق یاهرشخص باسواددیگری نیازداردکه ازدیگرنوشته ها،مانندروزنامه ها،سایت ها،داستان هاورمان ها،اطلاعات ونیازهای روزانه خودراازمنابع اطراف برآورده کند.دراین صورت تندخوانی به عنوان یک نیاززندگی برای همه افرادلازم است. خانم عبدالله پور درادامه چهارمین روش مهارت مطالعه رادقیق خوانی عنوان کردند.دقیق خوانی یکی ازمراحل حساس درفرایندتحقیق وروشی است که می تواندمحقق رابه گونه ای درهنگام مطالعه آماده کندکه باکسب تدریجی اطلاعات،یک ساختاروجدول همه جانبه درذهن خودترسیم کندوهمه عناصر دریافتی رابه صورت یک کل به هم پیوسته نمایش دهد. دقیق خوانی باسه فن سازمان دادن،علامت گذاری وحاشیه نویسی وخلاصه کردن تحقق می یابد. یکی دیگرازروشهای مطالعه خواندن تجسسی ویاخواندن باسوال است.که هدف ازاین روش خواندن،افزایش دامنه تمرکزحواس ودرک عمیقترمعانی است. سوال کردن به علاقه مندی خواننده به مطالب خواندنی وحفظ علاقه وی به هنگام مطالعه منجرمی شود.

استادمربوطه درادامه به ششمین روش مطالعه که عبارتست ازخواندن انتقادی اشاره کردند.که هدف ازآن دستیابی به قضاوت مستدل ودرگیری عمیقتربامطالب ازطریق تجزیه وتحلیل معانی است. منظورازاین روش قضاوت کردن درمورددرستی،اعتباریاارزش مطالب خواندنی براساس ملاک هایااستانداردهای صحیح است که سرعت تقریبی آن 50تا600کلمه دردقیقه است.ویکی ازمهم ترین فوائدآن،فهم عمیقترمطالب ودرگیری بیشتربامطالب درنتیجه تجزیه وتحلیل اهمیت آنهااست. وهمچنین هفتمین روش مطالعه،خواندن برای درک زیبایی وجنبه های هنری مطلب است.وسبب افزایش آگاهی ولذت بردن کارهای هنری است.

 

   

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.