نشست علمی پژوهشی۲

بسمه تعالی

در مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا س گله دار برگزار شد برگزاری نشست علمی پژوهشی بررسی راهکارهای بصیرت افزایی نشست علمی پژوهشی باعنوان بررسی راهکارهای بصیرت افزایی باحضورخانم رضایی ازاساتیدحوزه،برگزارشد.

نشست پژوهشی با عنوان شیوه های مطالعه که در جمع طلاب مدرسه علمیه گله دار برگزار شد خانم رضایی از اساتید حوزه گفت: بصیرت از نظر لغوی به معنای علم وآگاهی، و دراصطلاح به بینایی قلب و فهم عمیق مسائل گفته می شود.

ایشان همچنین اظهارداشتندکه هر چند بصیرت، دراصل به معنای علم است، لیکن باید توجه داشت که هرعلمی، بصیرت نیست و هر عالمی، بصیر نامیده نمی شود، بلکه این واژه حاکی از نوعی احاطه ی علمی و آینده نگری است. خانم رضایی افزود: کسانی بصیر نامیده می شوند که در پرتو بینش صحیح، درجهت تأمین منافع مادی و معنوی ودنیا وآخرت خود، حرکت کنند. همچنین کسی به میزان مجاهدت های علمی وعملی خود، بینش باطنی، راکسب می کند و سالک، درنخستین گام، کاستی های درونی خود را ب هتر می بیند و زیرکی، آینده نگری، شجاعت و سایر کمالات انسانی در او تقویت می شود، و در نهایت، در نتیجه ی خودسازی، به نقطه ای از قوت بصیرت و بینایی باطنی می رسد که حقایق معقول را به صورت محسوس می بیند و به بالاترین مراتب ایمان( که ایمان شهودی است) دست می یابد و پیشوای اهل بیت (علیهم السلام) می گردد. بنابراین شناخت بایستگی این موضوع سبب تقویت انگیزه و نشاط در پیگیری این بحث شده است. خانم رضازاده خاطرنشان کرد: هدف ازارائه این بحث ، آگاهی دادن وبصیرت افزایی به غفلت زدگانی است که با رفتار وکردار وگفتار تندروانه در ورطه ی هولناک ضلالت و انحراف فرو غلتیده اند و در مسیر پایمال کردن ارزشها وخون شهیدان انقلاب اسلامی آگاهانه یا نا خودآگاه قرارگرفته اند. ایشان درادامه این نکته رایادآورشدندکه شناخت بصیرت وعوامل افزایش آن درجامعه و برای پیشرفت جامعه امری ضروری و لازم است. چراکه بصیرت دهی و روشن گری از جمله راه های نجات بشر درطول تاریخ است که سیره ومنش امامان هدی نیز بوده است. فریاد روشن گرانه ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) برای مقابله با انحرافات پیش آمده ی بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ، خطبه های روشن گرایانه ی امام علی (علیه السلام) و دیگر امامان (علیه السلام) در صحنه های گوناگون رویارویی باافراد جامعه ودشمنان دین، بیانگر روش برخود امامان بافتنه ها و انحرافات است.

خانم رضایی عنوان کرد: روشن است که در هرزمان اکسیر«بصیرت وبیداری» از جامعه وزندگی فردی انسان ها رخت بربندد ، سرنوشت خطیر و ویرانگری نصیبشان خواهد شد، چون همیشه پرتگاه ها و بی راهه هایی وجود دارد که اگر انسان آنها را به خوبی نبیند و نشناسد و از آن فاصله نگیرد دچار سقوط حتمی خواهد شد. جهت ایمنی وآسودگی از این سقوط، مهم ترین ابزار وسیله، شناخت حق و باطل ونیک و بد ودوست ودشمن وسعادت و بدبختی است وهمه این ها در پرتو بصیرت بدست می آید. جامعه ای که فاقد بصیرت باشد ، در واقع بی بهره از عقلانیت وتعقل است ، وجامعه بی تعقل وبصیرت پیوسته دچار عقب افتادگی وذلت وفساد خواهد شد. استادحوزه بیان کرد: ا نگاهی به سیره رسول اکرم( صلی الله علیه وآله وسلم) درحوزه ی 23ساله در می یابیم که اولین اقدام آن حضرت برای تبلیغ دین، روشن گری و آگاهی دادن به مردم بود. پیامبر اسلام با بیان آموزه های دین اسلام و تفسیرقرآن، عقول و معرفت انسان ها را رشد داد، وعلم و دانایی را به جای جهل و نادانی نشاند تا اعراب در پرتو رشد عقلی و عملی، فرهنگ وآداب و رسوم فرهنگ جاهلی را رها کرده و پذیرای دین مبین اسلام گشتند. حکومت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) حکومتی براساس شمشیر وجنگ نبوده است، بلکه از ابتدا برپایه ی عقل ومنطق و روشن گری بوده است، و به حول و قوه ی خدای منان تا امروز هم بصیرت وجود داشته وجامعه ی امروز هم قدرت تشخیص حق و باطل را دارند.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.