چکیده تحقیق پایانی طلاب گله دار

گزارش چکیده تحقیق پایانی دو نفر از طلاب حوزه علمیه فاطمة الزهرا(سلام الله علیها) گله دار

 

1- چکیده تحقیق پایانی خانم سمیه علیپور


عدالت اقتصادی یکی از شاخصه های عدالت اجتماعی است. اساساً هر نظام اقتصادی در هر مکتبی بر بینش‌ها و مفاهیمی استوار است که از طرز تلقی و برداشت آن مکتب نسبت به جهان آفرینش و انسان سرچشمه می‌گیرد. بر این اساس، نظام اقتصادی که جزئی از کل نظام اجتماعی یک مکتب است نسبت به نظام‌های دیگر تفاوت اصولی و زیربنایی خواهد داشت و در اسلام پرداختن به امور اقتصادی مردم جزو واجبات حکومت‌هاست و براین اساس نظام اقتصادی را مي توان به دو قسم «تحقق يافته» و «دستوری» تقسيم كرد.
اخلاق اقتصادی تأثیر بسزایی در اقتصاد اسلامی دارد و مقصود از اخلاق اقتصادی،صفات و رفتارهایی هستند که دارای آثار اقتصادی می باشند و در سه حوزۀ نظام اقتصادی که تشکیل شده از، بخش دولتی، خصوصی و بخشی که در آن به انگیزه ثواب اخروی است باعث توسعه ی اقتصادی درآن سه حوزه می شود.نظام اقتصادی دارای اهدافی می باشد که عبارتست از مقاصدی که نظام اقتصادی اسلام با مبانی،الگوها و ساختارهای خاص خود برای دستیابی به آنها سامان یافته است. و از جمله آن اهداف عبارتست از:1- اعتلای معنوی انسان ها 2-استقلال اقتصادی 3- عدالت اقتصادی و غیره می باشند که مهمترین این اهداف عدالت می باشد.و در اسلام فعالیت های اقتصادی و اجتماعی که مانع تحقق ایده ها و ارزش های شناخته شده اسلامی باشد ممنوع است که از جمله آنها کلاهبرداری، رشوه خواری و خرید و فروش مسکرات است که آثار منفی بر اقتصاد کشور دارد و از طرفی ابعاد مصرف نیز در اسلام مورد توجه قرار گرفته است که مهمترین آنها چگونگی حق مصرف در اسلام است. اسلام مصرف را برای برطرف کردن نیازهای واقعی زندگی مجاز و مشروع می داند و استفاده های مضر و غیر مفید را نامشروع می شمارد از این رو تدبیر در امر مصرف از نگاه اقتصادی دارای اهمیت بسزایی است تا جایی که اقتصاددانان، ابراز داشته اند که مصرف در عین اینکه هدف نهایی از تولید و توزیع است از عوامل مؤثر در آن نیز می باشد.
مصرف باید به حد تعادل باشد و در صورتی که از حد بگذرد به اسراف می گراید و اعتدال در مصرف از نظر شارع، رفتار مناسب و پسندیده در عرصه های گونا گون، پرهیز از امساک و اسراف و پیمودن راه وسط است. از طرفی اسراف دارای آثار سوء اقتصادی است که از جملۀ آنها تجملگرایی است که باعث تباهی سرمایه های مادی و گسترش فقر در جامعه و غیره می شود. و ادله ای که باعث انحراف از اقتصاد عدالت محور می شود 1- درک نادرست از مبانی تولید و ثروت 2- ضعف عوامل غیر اقتصادی پشتیبان و غیره است. بنابراین اقتصاد در جوامع سرمایه داری به عنوان خدای دنیای مادی است تا آنجا که اساس نظام سرمایه داری، رشد اقتصادی و ازدیاد و تولید ثروت است و هر که بیشتر تولید ثروت کند، او مقدم است. و از این جهت است که اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایه داری کاملا متفاوت است.
اصل در اقتصاد اسلامی حلال بودن آن است. و عدالت اقتصادی در جامعه دارای آثاری است از جمله حمایت و پشتیبانی از عرصة تولید، رعایت حقوق اجتماعی و فردی مردم، اقتدار ملی و غیره می باشد. و آنچه که با عث فساد اقتصادی در جامعه می شود عبارت است از انحصار قدرت و دسترسی به اطلاعات رانتی در دولت ،نبود انضباط مالی و غیره است. و برای آنکه این مفاسد اقتصادی در جامعه ریشه کن بشود دولت اسلامی باید 1.کل جریان امور اقتصادی جامعه از جمله سرمایه گذاری را زیر نظر داشته باشد.2.با ریخت و پاش مالی مقابله کند.3. به اصلاح قوانین و فعالیت ها بپردازدو… در این صورت مفاسد مالی از بین می رود و جامعه اسلامی در زمینة اقتصاد پیشرفت خواهد کرد.
کلید واژگان: اقتصاد* عدالت *فساد مالی

 

2- چکیده تحقیق پایانی خانم حلیمه زمانی

 

فرهنگ عبارت است از فرهنگ ها ونگرش ها، عقلانیت ها رفتار های متعدد انسانها در برآوردن نیازهای اساسی وحیاتیشان است. این فرهنگ معطوف به تامین رفاه جامعه ومنش های انطباق پذیری وارتباطیات محیط فزیکی پیرامون است.واما برای یک کشور استقلال اقتصادی یک ضرورت حیاتی است. وقتی رشته های اقتصاد یک کشور به بیگانه وصل باشد معنایش این است که رگ حیات وتغذیه این پیکر به جای دیگر وصل است پس اختیار در دست دیگری خواهد بود.فرهنگ واقتصاد را بطه متقابل با هم دارند واین دو کلمه را نمی توان از همدیگر جدا کرد، زیرا فرهنگ نقش بسزایی در مقاوم سازی دارد.باید دانست که در توسعه فرهنگی مواردی چون پای بندی به ارزش های اخلاقی ودینی، حاکمیت نگرش علمی بر باور های فرهنگی جامعه، باورهای فرهنگی به برابری انسانها،باور های فرهنگی به لزوم احترام به حقوق دیگران، به لزوم نظم پذیری جمعی، به لزوم توجه معقول به دنیا ووسایل مادی ومواردمشابه آن نقش اساسی دارد.آنچه از این تحقیق بدست می آید این است که با توجه به بررسی همه عوامل           مؤثر در اقتصاد مقاومتی باید گفت که تحریم ها نمی توانند خلل مهمی برای کشوری با قدرت جمهوری اسلامی ایران وبا این مرزهای گسترده ومنابع خدادادی ایجاد کنند ، کشوری که به خدای متعال اتکا دارد وملتی استوار و هوشمند است با برنامه ریزی، تلاش، تدوین استراتژی ها واقدامات لازم با محوریت اقتصاد مقاومتی ، بخش عمده ای از تهدیدهای امروزین را نیز به فرصت تبدیل کند .

      تحقیق موجود تشکیل شده است  ازدوبخش ونه فصل:

 بخش اول: ابعاد ومفاهیم، که شامل چهار فصل می باشد،      فصل اول : مفهوم شناسی وفصل دوم : اهمیت ارزش ها وعقاید فرهنگ درتوسعه اقتصادی ، فصل سوم : توسعه فرهنگی پیش نیاز توسعه اقتصادی ،فصل چهارم: تبیین رشد وتوسعه اقتصادی در اسلام بخش دوم: رابطه فرهنگ واقتصاد، فصل اول: تأثیر فرهنگ بر زیر ساختهای اقتصادی، فصل دوم: اسلام وپیش نیازهای فرهنگی مؤثر برتوسعه اقتصادی،  فصل سوم: تأثیر فرهنگ دینی بر اقتصاد ، فصل چهارم: تحقق اقتصاد مقاومتی در بستر های فرهنگی، فصل پنجم: نقش دولت ومردم در تحقق اقتصاد مقاومتی

     کلیدواژه ها:نقش*فرهنگ*اقتصاد*

 

 

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.