کرسی آزاد اندیشی

کرسی آزاد اندیشی طلاب و استفاده از رنگ‌های شاد کرسی آزاد اندیشی طلبه محور با موضوع طلاب و استفاده از رنگ‌های شاد در مکان‌های عمومی در مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) گله‌دار برگزار شد. به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، کرسی آزاد اندیشی با موضوع طلاب و استفاده از رنگ‌های شاد در مکان‌های عمومی با حضور فاطمه کاراندیش به عنوان داور، نجمه رضایی به عنوان دبیر و دو نفر از طلاب موافق و مخالف با شرکت کادر، اساتید، طلاب در مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) گله‌دار برگزار شد.

خانم کاراندیش در ابتدای جلسه با اشاره به اهمیت این بحث گفت: کرسی آزاد اندیشی طلاب به این معناست که با زبان دین می‌توان از دین دفاع کرد، لذا بحث پوشش طلاب و عوام جامعه مهم است، زیرا مردم به اعمال و رفتار طلبه نگاه و آن‌ها را الگوی خود قرار می‌دهند، پس سوال این است که آیا طلاب به عنوان قشر خاص می‌توانند در مکان‌های عمومی از رنگ‌های شاد استفاده کنند یا خیر؟ در زمان اختصاص داده شده به خانم صادقی استاد موافق، به حضور طلاب در جامعه با رنگ‌های شاد و متنوع اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به تغییر عرف مردم در جامعه امروز بهتر است پوشش طلاب نیز دچار تغییر شود و از رنگ‌های شاد استفاده کنند تا جذب مردم به دین اسلام بیشتر شود.

وی تصریح کرد: به با توجه به آیه لااکراه فی الدین مبنی براجباری نبودن پذیرش دین، اسلام دینی آزاد است که برای افراد دراستفاده ازنوع خاصی از رنگ‌ها تکلیف تعیین نمی‌کند وبه عبارت دیگر دینی با نشاط است که کسی را مجبور به پذیرش بعضی قوانین نمی‌کند. خانم صادقی در ادامه افزود: روایات وارد شده ازمعصومین نیز بر استفاده ازرنگ‌های شاد دلالت دارد اما با این حال حوزه‌های علمیه خواهران نوع خاصی از رنگ را که عمدتا نیز تیره است مد نظر قرار داده و طلاب را به استفاده از این نوع رنگ ترغیب کرده، این درحالیست که از دیدگاه روانشناسی رنگ تیره عامل افسردگی و غم و اندوه و از دیدگاه عرف رنگیست که بیشتر در مجالس ترحیم از آن استفاده می‌شود با این حال بر چه مبنایی در استفاده از رنگ تیره برطلاب سخت گرفته که به دنبال آن کاهش پذیرش طلاب نیز درپی دارد. در زمان اختصاص داده شده به خانم عباسی استاد مخالف، به انتقاد از نظریه خانم صادقی پرداخت و گفت: آیه لااکراه فی الدین برای قبل از پذیرش دین است به این معنا که در پذیرش دین اجباری نیست اما زمانی که ما اصل دین را پذیرفتیم پس باید قوانین آن را هم نیز بپذیریم و با توجه به سوره نور و آیه 51 سوره احزاب که در مورد پوشش و حجاب است بر طبق آن بانوان نباید زینت‌های خود را آشکار کنند و اینکه رنگ روشن در عرف زینت محسوب شده و سبب جلب توجه می‌شود، لازم می‌آیدکه طلاب درمجامع عموم ازاین رنگ برای پوشش استفاده نکند. وی گفت: در صورت استفاده از رنگ روشن از نامحرم بپوشانند چون طلاب به عنوان الگو باید به حد و مرزها توجه کرده و مواظب پوشش خود باشند و به عبارتی مصداق عالم بی عمل نباشند.

در پایان خانم کاراندیش استاد داور به جمع بندی این دو نظریه پرداخت و خاطرنشان کرد: درکلام الهی برای حضور اجتماعی زنان، نوع رنگ نیز بیان شده است که در اشعار عرب هنگامی که از سیاهی شب سخنی به میان می‌آید، از واژه جلب الیل استفاده می‌شود که این نشان دهنده این است که در بطن معنای جلباب رنگ سیاه نهادینه شده و از طرفی درکلام پیامبر نیز به صراحت به این مساله اشاره شده:که پیامبر در مورد شخصی که با سر بند قرمز وارد مدینه شد فرمودندکه گویا آیه حجاب به او نرسیده است که این حاکی از آن است که اصل حجاب به تنهایی مدنظر نیست بلکه رنگ آن نیزمهم است.که موجب جلب توجه نشود زیرا اگرحجاب باشد اما توجه نامحرم را برانگیزد با هدف حجاب که مستوری و پوشیدگی است منافات دارد و نقص غرض خواهد شد.

استاد داور تاکید کرد: عرفی که با شرع مطابقت داشته باشد بلامانع است اما در صورت تقابل، شرع مقدم خواهد شد بنابراین با توجه به رسالت طلبه درجامعه کنونی وقتی اسم طلبه به میان می‌آید یعنی طلبه باید الگو بوده و یک پله بالاتر از زنان دیگر قرار گیرد و حجاب حداقلی حرام نیست اما از یک طلبه به عنوان الگوی جامعه انتظار می‌رود در مرز دین حداقلی نباشد و برای طلاب خواهر لازم است به جای جذب ازطریق رنگ و چهره از اخلاق مداری وتکنیک‌های امتناع استفاده کنند.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.