موضوع: "نسشت های اخلاقی"

فرهنگ مواسات

?با ترویج فرهنگ مواسات، یکی از مقدمات ظهور مهیا می‌شود.

?مواسات یعنی آنچه داریم با مؤمنین تقسیم کنیم؛ همان‌طور که انصار پیامبر(ص) این کار را کردند

?مواسات و همدلی مردم، مقدمه ظهور(۱) ?اصل مواسات، هم در جامعۀ مهدوی خیلی اهمیت دارد و هم در آمادگی برای فرج در بین مقدمه‌سازان ظهور. بر اساس برخی روایات، می‌توان گفت یکی از شرایط ظهور این است که بین مؤمنین، مواسات برقرار باشد و مؤمنین به جایی برسند که با همدیگر «ندار» باشند.

?مواسات به این معناست که ما هرچه داریم با مؤمنین، تقسیم کنیم؛ یعنی اگر من دارایی یا پولی دارم که تو به آن نیاز داری، باهم خرج کنیم. این ایثارگری عملاً باید در زندگی جاری بشود همان‌طور که در صدر اسلام، وقتی پیامبر(ص) و مؤمنین به مدینه هجرت کردند، انصار پیامبر(ص) در مدینه، مهاجرین را به خانۀ خود می‌بردند و آنچه داشتند، با آنها تقسیم می‌کردند.

?کسانی که می‌خواهند در تحقق فرهنگ مواسات در جامعه، فعال باشند، در این بحران کرونا، به کمک محرومین و آسیب‌دیدگان بروند و یکی از کارهای خوب در این زمینه، «پویش افطاری ساده» و افطاری دادن‌های گسترده در ماه رمضان است.

?همین اقدام ساده-که شما سفرۀ افطار خود را کوچک‌تر می‌کنید و به جایش سفرۀ افطار پهن می‌کنید برای کسانی که همین مقدار را هم ندارند- در واقع یک اقدام بزرگ محسوب می‌شود، چون از این طریق، با ترویج فرهنگ مواسات، دارید مقدمات فرج حضرت را مهیا می‌کنید.

?علیرضا پناهیان

?برنامۀ نگار- شبکه سه- ۹۹.۱.۲۸

تربیت سیاسی کودک

کلام دیگران را قطع نکنید

 

چند سال قبل بود که متوجه شدم چقدر کلام دیگران را قطع می کنم یا جملات آنها را کامل می کنم. این کار نه تنها در نحوه نگرش و میزان علاقه دیگرن در من تأثیر می گذاشت ، بلکه انرژی زیادی از من می گرفت ؛ چون من درآن واحد سعی می کردم به جای دو نفر فکر کنم. شما نیز چند لحظه به این مسأله فکر کنید . وقتی کلام دیگران را قطع می کنید و یا جملات آنها را کامل می کنید، مجبورید درآن واحد هم بر روی افکار خودتان و هم به افکار شخصی که کلام او را قطع می کنید، تمرکز کنید. این کار- که در میان افراد مختلف رایج است باعث می شود آنها سرعت فکر کردن  و حرف زدن خودشان را بالا ببرند و از یکدیگر سبقت بگیرند. در نهایت دو نفری که اینگونه با هم صحبت می کنند، از دست یکدیگر عصبانی، ناراحت و آزرده خاطر می شوند. این مسأله همچنین باعث به وجود آمدن بحث و جدل میان افراد نیز می شود؛ چون هیچ دوست ندارد وقتی حرف می زند، دیگران به حرف های او بی توجه باشند . آخر چطور ممکن است که وقتی شما به جای شخص دیگری حرف می زنید، بتوانید به حرف های او گوش کنید!

این اتفاق بسیار خوبی است؛ چون هر وقت این مسأله را فراموش کردید، می توانید به خودتان یادآوری کنید که وقتی با کسی حرف می زنید، صبور باشید و منتظر بمانید تا نوبت شما برسد و بعد حرف بزنید. به خودتان بگویید که اول طرف مقابل صحبت هایش را تمام کند و بعد شما حرفتان را بزنید. با استفاده از این روش، به زودی در خواهید یافت که چقدر روابط شما با اطرافیانتان بهبود می یابد.

اطرافیانتان وقتی فکر کنند شما آنها را درک می کنید و به صحبت هایشان توجه دارید، احساس آرامش میکنند. و حتی خودتان نیز اگر بتوانید صحبت های دیگران را قطع نکنید، احساس آرامش بیشتری می کنید، ضربان قلب شما بیشتر می شود و به جای اینکه میان صحبت های دیگران بپریدو خودتان را دچار اضطراب کنید، از صحبت کردن با آنها بیشتر لذت می برید. این روش برای رسیدن به آرامش و محبوبیت در میان دیگران بسیار موثراست.

 

منبع: جدی نگیرید مهم نیست، شیرین یزدانی ، ص20-21،تهران ، ساحل گیسوم، 1394

  

سوره اخلاق

نشست اخلاقی با موضوع «تفسیر سوره حجرات» در جمع معتکفین روستای هرج از توابع شهر گله‌دار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، «خانم ام‌ایمن عباسی» استاد و مبلغ دینی حوزه گفت: سوره حجرات مشتمل بر مسائلی از احکام دین است، احکامی که با آنها سعادت زندگی فردی انسان تکمیل می‌شود و اولین الگوی رفتاری صحیح  که در سوره حجرات بیان شده «ادب اطاعت» از خدا و پیغمبر(ص) است.

وی خاطرنشان کرد: کلمه دیگری که در این سوره مورد توجه می‌باشد علم خداوند است؛ علم و آگاهی از اینکه خداوند از جزئیات اعمال و نیات ما مطلع است و اگر چنین یقینی بر انسان حاصل گردد خشیت و خشوع قلبی، انسان را از ارتکاب معاصی باز می‌دارد و گرنه غفلت نسبت به حضور پروردگار انگیزه‌ای برای تقوا باقی نمی‌گذارد؛ این سوره توجه انسان را جلب می‌کند بر اینکه خداوند بر جزئیات اعمال انسان وقوف کامل دارد.

استاد حوزه در جمع خواهران معتکف بیان کرد: انسان موقعی می‌تواند از سوء ظن، غیبت، بدگمانی، تجسس، لقب زشت دادن به دیگران و … اجتناب کند که قلب خود را از عداوت و کینه و حسد پاک گرداند و آماده عشق و محبت باشد تا دوستی و مودت جایگزین دشمنی و عداوت نگردد.

«خانم عباسی» تصریح کرد: اگر انسان رحمت و مغفرت الهی  را نسبت به گناهانی که کرده آرزومند باشد خود نیز راحت‌تر از گناه دیگران چشم‌پوشی می‌کند و کسی که ایمان داشته باشد نعمت‌های الهی را شکر می‌کند و پایبند به حدود و مقررات الهی است  و از خدا و رسولش اطاعت می‌کند و کسانی که به چنین خصلت‌هایی آراسته باشند به تعبیر قرآن آنها رشد یافتگان هستند.

نشست های اخلاقی محرم 95

شرح زیارت عاشورا

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع «شرح زیارت عاشورا» با سخنرانی «سرکار خانم عباسی » استاد محترم حوزه علمیه خواهران فاطمة الزهرا(سلام الله علیها) گله داردر تاریخ 2/8/95 با حضور طلاب، اساتید و بانوان این شهر برگزار گردید.

گزیده ای از این سخنرانی: زیارت ما باید برای نزدیک شدن به خدا باشد، احترام ولّی خدا، احترام به خداست، اطاعت رسول خدا(صلی الله و علیه وآله) اطاعت از خداست.

خانم عباسی لعن بر قاتلان امام حسین(علیه السلام) را همچون سلام بر ایشان مهم دانست و گفتند: در زیارت عاشورا 3 مرتبه سلام داریم، همانگونه که امام حسین(علیه السلام) را دوست داریم، باید از قاتلان ایشان نیز مبرا باشیم.

وی تصریح کرد، بهتر است زیارت عاشورا با آداب خاص خودش بجا بیاوریم زیرا تأثیر و ثواب آن بیشتر است و مهمتر اینکه وقتی به امام حسین(علیه السلام) سلام می دهیم ولی می گوییم

السلام علیک یا ابا عبدلله السلام علیک یابن رسول الله  امام حسین(علیه السلام) جواب کسی که به او سلام می کند را می دهد.