نشست بیانیه گام دوم انقلاب

بسمه تعالی

 

درتاریخ20/7/98نشست پژوهشی باعنوان بررسی بیانیه گام دوم انقلاب ووطایف ونقش طلاب درتبیین این گام برگزارشد. این جلسه که باحضور خانم صادقی وتمامی طلاب برگزارشد،ایشان درابتدابه علت صدوربیانیه گام دوم انقلاب پرداخته واظهارداشتندکه آخرین گام رهبرمعظم انقلاب صدوربیانیه گام دوم انقلاب درچهلمین سالگردپیروزی انقلاب اسلامی بود. ایشان بیان داشتندکه درچهل سال اول ،گام اول برداشته شدومرحله دوم ،آغازگرگام دوم است ورهبرمعظم انقلاب مدظله العالی دراین بیانیه توصیه هایی به جوانان وملت شریف ایران داشتند.

ایشان همچنین بیان داشت که یکی ازلوازم حرکت هرجامعه ای این است که اهدافی برای خودداشته باشدوحتی درزندگی فردی وخانوادگی چنین مسئله ای مطرح است همانطورکه ماازفرزندان خوددرخواست می کنیم که اهداف خودرابنویسندواین کارباعث می شودکه ازپراکنده سازی جلوگیری شود،درجامعه نیز،که مراکز،نهادهاوسازمان ها ی مختلفی درحال فعالیت هستند،درصورتی موفقیت حاصل می شودکه هم افزایی داشته باشیم وبدانیم که جامعه ما به چه سمت وسویی حرکت می کندواگربه سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم آموزش ها وپژوهش های مانیزبه این سمت جهت داده میشود.لذامهم ترین کارویژه بیانیه این است که ملت ایران رابه رسالت ها،آرمان ها وافق های پیش رومتوجه می کندوهمه نهادهارابسیج می کندتااهدافی تبیین شده تحقق پیداکند. خانم صادقی درادامه به بیان این نکته پرداختندکه انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ی پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند. در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

 

بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. این گام دوم، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد. ایشان سپس به توضیح مختصری ازبیانیه گام دوم وبرکات ناشی ازآن پرداخته وگفتند: انقلاب اسلامی ونظام برخواسته ازآن ازنقطه ی صفرآغازشدواولا:همه چیزعلیه مابود،چه رژیم فاسدطاغوت وچه دولت آمریکا وبرخی دیگرازدولت های غربی ،وچه وضع بشدت نابسامان داخلی وعقب افتادگی شرم آوردرعلم وفناوری وسیاست ومعنویت وهرفضیلت دیگروثانیا:هیچ تجربه ی پیشینی وراه طی شده ای دربرابرماوجودنداشت وانقلابیون اسلامی بدون سرمشق وتجربه آغازکردندوترکیب جمهوریت واسلامیت وابزارهای تشکیل وپیشرفت آن،جزباهدایت الهی وقلب نورانی واندیشه ی بزرگ امام خمینی(ره)به دست نیامدواین نخستین درخشش انقلاب بود.وهمین شجاعت وایستادگی هاباعث وجودبرکات هفت گانه که عبارتنداز:ثبات وامنیت کشوروتمامیت ارضی وحفاظت ازمرزها،عمرانی شدن موتورپیشران کشوردرعرصه ی علم وفناوری وایجادزیرساخت های حیاتی واقتصادی،به اوج رسانیدن مشارکت مردمی درمسائل سیاسی مانندانتخابات ،مقابله بافتنه های داخلی وحضوردرصحنه های ملی واستکبارستیزی،ارتقاء بینش سیاسی آحادمردم ونگاه آنان به مسائل بین المللی به گونه ای شگفت آور،سنگین کردن کفه ی عدالت رادرتقسیم کردن امکانات عمومی کشور،افزایش چشمگیرعیارمعنویت واخلاق درفضای عمومی جامعه وبرجسته ترشدن نمادپرابهت وباشکوه وافتخارآمیزایستادگی دربرابرقلدران وزورگویان ومستکبران ودرراس آنان آمریکای جهان خواروجنایت کار. خانم صادقی درادامه به توصیه های رهبرمعظم انقلاب که درقالب سرفصل هایی نمودپیداکرده اند وعبارتنداز:علم وپژوهش،معنویت واخلاق،اقتصاد،عدالت ومبارزه بافساد،استقلال وآزادی،عزت ملی وروابط خارجی ومرزبندی بادشمن وسبک زندگی اشاره کرده وهرکدام رابه طورمفصل بحث نمودند.

خانم صادقی همچنین افزود:یکی از مهمترین وظایف طلاب و روحانیون در بیانیه گام دوم، نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی و معنوی و جاری کردن سبک زندگی اسلامی در جامعه است. دشمن در تلاش است با انواع و اقسام توطئه ها، سبک زندگی اسلامی و اخلاق و معنویت، جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. وی گفت: یکی از محورهای مهم این بیانیه، معنویت و اخلاق است؛ باید بدنه حوزه و اخلاق، پیوند بخورد و موضوع اخلاق از سوی حوزه مورد واکاوی پژوهشی قرار گیرد. امروز باید حوزویان متخلق به اخلاق در بدنه جامعه حضور پیدا کنند، زیرا با استفاده از این ظرفیت می توانند اثرگذارتر باشند. وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محورهای مهم، سبک زندگی فردی و اجتماعی است، حوزه علمیه باید به سمت سبک زندگی اجتماعی حرکت کند. این پژوهشگر بیان کرد: عملکرد ضعیف اقلیتی از روحانیت موجب سوء استفاده رسانه های دشمن شد، روحانیت باید با توجه به این جایگاه بر اساس نیازهای جامعه قدم بردارد و ارتباط خود را با جوانان تقویت کند.

وی اظهار کرد: در حوزه اجتماعی، توجه زیادی به سبک زندگی اسلامی نشده است و این بی توجهی ها، آسیب های زیادی به دنبال داشته است. وی اضافه کرد: برای تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه، بایستی گفتمان قرآنی و دینی، گفتمان غالب در فضای فرهنگی جامعه باشد و با نگاهی کلی به فرمایشات رهبر انقلاب، لازم است محافل قرآنی به صورت مستمر برگزار شود. خانم صادقی، حاکم شدن فرهنگ قرآنی بر روابط زندگی را دومین شرط تحقق سبک زندگی اسلامی عنوان کرد و گفت: باید فرهنگ قرآنی بر روابط و زندگی حاکم شود و این همان گفتمان قرآنی و دینی است که اگر گفتمان غالب باشد، جامعه در تمامی ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به رشد می رسد. رهبری در این بیانیه، حرکت جهادی را مورد تاکید قرار داده اند؛ حوزه در خط مقدم این حرکت مهم قرار دارد و باید در جنگ نرم دشمن، حضوری موثر داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: امیدآفرینی، یکی از مهم ترین نکات راهبردی در بیانیه است، دشمن تلاش دارد با انواع تبلیغات، انقلاب را در معرض فروپاشی توصیف کرده و مردم را ناامید کند. خانم صادقی گفت: پایبندی به اصول در عین مرزبندی با دشمنان، یکی دیگر از مسائل مهم در بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبری است که باید بر اساس تجربیات گذشته برای آیندگان تبیین شود. وی افزود: یکی از نکات بسیار مهم و راهبردی، مساله نفوذ است؛ طلاب باید شاخص های نفوذ و خطر آن

را به خوبی بشناسند و اجازه ندهند دروغ، خبرسازی و بزرگ نمایی ها موجب نادیده گرفته شدن دستاوردهای انقلاب شود. خانم صادقی همچنین گفت: استفاده از فضای مجازی و پر کردن اوقات فراغت و سبک نظام آموزش و پرورش و سبک اشتغال باید با دین و فرهنگ و اعتقادات تناسب داشته باشد؛ بر این اساس حوزه علمیه باید روی سبک زندگی اسلامی کار کند تا کاربردی شود. وی خاطرنشان کرد: علم و پژوهش، عنوان اساسی ترین مجرای حرکت به سوی تمدن اسلامی است؛ برای تولید علم اسلامی، حوزه عهده دار وظیفه ای سنگین است.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.