کارشناس ساسی( مسأله FATF)

 قرارداد FATF و مبارزه با پولشویی

کارشناس مسائل سیاسی در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) گله‌دار گفت: رسالت اصلی FATF ، نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطح جهانی و درسطح کشورها است.

«آقای علی محمدی» کارشناس مسائل سیاسی در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س)گله‌دار به قرارداد FATF پرداخت و گفت: گروه ويژه اقدام مالي FATF در سال 1989 در پاريس توسط سران گروه هشتG 8 و با مأموریت مبارزه با پولشویی، تأسيس شد. سران جی 8 ضرورت تشکیل چنین نهادی را یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی عنوان نمودند و در سال 2001 و به دنبال حادثه 11 سپتامبر، مبارزه با تأمين مالي تروريسم جزء دستور گروه ويژه اقدام مالي FATF قرار گرفت.

وی افزود: رسالت اصلی FATF ، نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطح جهانی و درسطح کشورها است و در انجام این مأموریت، دو مقوله برای FATF ، اهمیت کانونی دارد1. تولید اطلاعات صحیح و دقیق در بانک‌ها، سازمان‌ها2. انتشار و به اشترا ک‌گذاری آن‌ها توسط نظام بانکی و نهادهای مسئول. کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آمریکا علاوه بر انجام فعالیت‌هایی در حوزه سیاسی و نظامی، با تصویب قانون وطن‌پرستی این اختیار را به وزارت خزانه‌داری داد تا با مؤسسات مالی خارجی که قواعد نظام بانکی آمریکا رارعایت نمی‌کنند تحت عنوان مبارزه با پولشویی، برخورد کرده و آن‌ها را تنبیه اقتصادی کند و دولت آمریکا، یک راه کار دیگر را نیز در پی گرفت. تهیه و اجرای استانداردهایی برای ارتقای شفافیت نظام مالی و تجاری بین الملل برای شناسایی کامل مصرف کننده نهایی و احراز ذی نفع واقعی با استفاده از ظرفیت‌های گروه ویژه اقدام مالی ( FATF ) بود.

آقای محمدی اضافه کرد: نگاهی به بیانیه‌های عمومی گروه ویژه اقدام مالی پیرامون کشورها نشان می‌دهد که هرچند این نهاد همواره کشورها را تشویق به یک نظام کارآمد مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم می‌نماید ولی توجه این سازمان عمدتاً بر سه مقوله تشخیص هویت مشتریان، جرم انگاری تروریسم و دستگیری مظنونین تروریستی و همچنین همکاری‌های بین المللی بدون محدودیت پیرامون مبارزه با سازمان‌های تروریستی است. وی درباره نقش آمریکا در FATF برای افزایش فشار بر ایران بیان و خاطرنشان کرد: گلاسر و پونسی دو دیپلمات آمریکایی مسئول راه اندازی دوباره فرایند FATFقدیمی شدند تا کشورهای مشکل دار را در لیست سیاه قرار دهند آنان یک فرایند مطمئن را در درون FATF گنجاندند که رژیم ایران را تحت نظارت‌های دقیق قرار می‌داد.

 

         

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.