کارگاه فرق و مذاهب

کارگاه فرق و مذاهب در مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) گله‌دار با حضور استادان و طلاب برگزار شد.

«حجت‌الاسلام رضا جام» مبلغ دینی حوزه، گفت: همه ادیان به نوعی به وجود خدا، خالق اصلی جهان و عالم هستی و نیز معبود اصلی و واقعی انسان اعتراف دارند. ادیانی که خدا و عبادت و نیایش در قلمرو آنها وجود ندارد، در حقیقت دین نیستند بلکه مکتب های فلسفی یا اخلاقی یا اجتماعی به شمار می روند.

وی بیان کرد: يهوديان با توجه به اينكه در دين حضرت موسي تحريف ايجاد نموده‌اند بر اين باورند كه شريعت يكي است و ابتداء و انتهاي آن با حضرت موسي است. قبل از موسي شريعت و ديني نبوده و آنچه بوده، حدود عقلي و احكام مصلحتي بوده است.

پس از موسي نيز شريعت و احكام ديگري نبوده و نخواهد بود. زيرا«نسخ» احكام و دستورات الهي نيز جايز نيست. يهود مدّعي است كه حضرت موسي گفته است: آئين من هرگز منسوخ نخواهد شد. «حجت‌الاسلام جام» به نخستین اختلاف شیعه و اهل سنت در عصر پیامبر(ص) پرداخت و خاطرنشان کرد: در عصر پيامبر اكرم (ص) به دليل دسترسى به وحى و حضور آن حضرت ، اختلاف اعتقادى چندانى در ميان مردم نبود و اگر احيانا اختلافى پيش می‌آمد، با مراجعه به آن حضرت برطرف مى‌شد. با رحلت ايشان و منقطع شدن وحى ، اختلاف نظرها و به دنبال آن منازعات اعتقادى آشكار شد.

برخى از اين اختلاف‌ها مانند اينكه آيا پيامبر رحلت فرموده يا همچون حضرت عيسى(ع) به آسمان رفته است و اختلاف بر سر مكان دفن پيامبر، به زودى رفع شد و همه پذيرفتند كه ايشان از دنيا رفته و بايد در مدينه دفن شود. اما پاره‌اى اختلافات عميق‌تر از اين بود كه به سادگى حل شود و از اين رو باعث پيدايش مذاهب گوناگون گرديد و امت اسلامى را به فرقه‌هاى متعددى تقسيم كرد: نخستين اختلاف اعتقادى مهم ، بلكه مهمترين و بزرگترين نزاع دينى در تاريخ اسلام ، اختلاف بر سر امانت و خلافت پيامبر(ص) بود.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.