کارگاه نویسندگی

بسمه تعالی

 

برگزاری کارگاه نویسندگی ویژه طلاب پایه چهارم وپنجم دراین کارگاه که سه جلسه وباحضورخانم صادقی وشرکت طلاب پایه های چهارم وپنجم برگزارشد،درابتداخانم صادقی به بیان نکاتی درموردنویسندگی پرداختند. ایشان بیان داشتندکه،نویسنده شدن و نویسندگی ، یکی از آرزوهایی است که هر انسانی در طول عمر خود ، حداقل یکبار به فکر آن افتاده است.

نویسندگی و نویسنده شدن یک دیگر رویا نیست، چرا که ما میدانیم هر انسانی ،هر گاه که چیزی را در خود طلب می کند ، ظرفیتی را نیز در خود دیده است.پس هرکس میتواندباکسب استعدادوعلایقی که ازخوددرنویسندگی سراغ داردشروع به نوشتن کرده وبه یک نویسنده تبدیل شود.

خانم صادقی سپس به ارائه راهکارهایی برای شروع به نوشتن ونویسندگی پرداخته وطلاب رابه نوشتن تشویق کردند. ایشان اظهارداشتندکه اولین اصل در نویسنده شدن ، خود باوری است.ودرواقع شما باید تمامی بهانه و انرژی های منفی را از خود دور کنید,از تمام مانع های ذهنی است که برای خودتان درست کرده اید،رهایی یابید اما متاسفانه بعضی با تمام استعدادی که در این زمینه دارند ، خود را باور نداشته و میگویند:نویسندگی ، استعداد می خواهد و من ندارم . به این افراد باید گفت ، بزرگترین نویسندگان جهان هم با خودشان همچین فکری می کردند ، اگر نگاهی به زندگی نامه نویسندگان بزرگ بیاندازید ، خواهید دید که تنها تفاوت آنها با شما این است که آنها قلم به دست گرفته اند و نوشته اند. استادمربوطه درادامه به فراهم کردن ابزارکاروهمچنین آماده کردن فضای مناسب به عنوان دومین اصل ازاصول نویسندگی اشاره کرده وبیان داشتندکه میتوانید در منزل یا هر محلی که برای نوشتن راحت ترهستید ، شرایط خوبی برای نوشتن خودتان فراهم کنید.شماهمچنین میتوانید میز خودتان را تمیز کنید و یک ساعت روی آن قرار دهید و نور مناسب برای نوشتن هم فراهم کنیدچراکه این کار باعث میشود تا انگیزه افراد برای نوشتن بیشتر شودضمن اینکه برای آنکه کمی فضای کاری خود را برای نوشتن تلطیف کنید ، می توانید از گلدان های گیاهان یا ابزار رومیزی نظیر یک جامدادی رو میزی نیز استفاده کنید. خانم صادقی همچنین اظهارداشتندکه سومین اصل در نویسنده شدن تفکر است.میتوانیدبه نوشتن ابتدا فکرکنیدبه خاطرات دوران کودکی یاسوزه هایی که برای فکرکردن مناسب هستند.وسپس برای اینکه به شروع خوبی دست پیداکنید،همه ی افکارخودرابرروی کاغذبیاورید. ایشان سپس مطالعه راازدیگراصول نویسندگی دانسته وبیان داشتندکه برای این کار می توانید از کتابخانه های شخصی شروع کنید و بعد هم سری به کتابخانه های عمومی و کتابفروشی ها بزنید.چراکه برای نویسنده شدن ،بیشترازنوشتن بایدمطالعه کرد.واین مطالعه به طورقطع فکروذهن شمارابازکرده وب سم نوشتن سوق می دهد.

خانم صادقی شرکت درکارگاه هاوکلاس های نویسندگی راازدیگراصول نوشتن دانستندواظهارداشتندکه هرچندکه نویسندگی یک استعداددرونی است اما نبایداین نکته رافراموش کردکه برای پرورش استعداد خودبایدبه کلاس نویسندگی رفت وخودرابه دست یه کاربلدسپرد. چراکه بدون شک کارگاه و کلاس نویسندگی  می تواند میدانی باشد که خود را محک بزنید. ششمین اصل در نویسنده شدن بالا رفتن سطح اطلاعات خود است .اگربخواهیدنویسندگی راحرفه ای دنبال کنیدبایداطلاعات بسیاری داشته باشیداینکه تنهادرزمینه ی خاصی اطلاعات خودراگسترش دهید،لازم هست اماکافی نیست. شما باید در باب علوم مختلف ، نظریات ادبی و علمی مختلف نیز اطلاعات کسب کنید. برای این کار می توانید برای مدتی معین ، روزنامه بخوانید. این امر به شما کمک می کند که نه تنها سوژه های خود را رشد دهید ، بلکه در گیر و دار خبر ها و مطلب ها با فضای روز جامعه ی خود ، علم روز و مسائلی از این قبیل نیز آشنا خواهید شدهفتمین اصل در نویسنده شدن شروع کردن است، از هر جا که ممکن است شروع کنید. یکی ازمهم ترین مشکلات وچالش هایی که علاقمندان به نویسندگی باآن مواجه هستند،این است که نمی دانندازکجاشروع کنند. تنها چیزی که شما نیاز دارید ، یک نقطه برای شروع است.نقطه ی شروع شما می تواند همان چیزی باشد که الان در فکرش هستید. هشتمین اصل در نویسنده شدن برنامه دقیق داشتن برای نوشتن خود است. نوشتن نیز مانند هر کاری نیاز به یک برنامه ی قوی دارد.هرکس بابرنامه ریزی می تواندبه آنچه میخواهدبرسد،هرروزودریک ساعت مشخص میتوان شروع به نوشتن کرد.وبدین ترتیب طبق برنامه ریزی منظم هرروزه نویسنده شد.

خانم صادقی همچنین به آخرین نکته ازاصول نویسندگی که عبارتست ازاستراحت کردن اشاره کردند.یکی از اشتباهات رایج در ابتدای مسیر نویسنده شدن این است که ما تمام وقت روز خود را صرف نوشتن کنیم واین درست نیست.چون نویسندگی یک فعالیت ذهنی است واگر ذهن ما همیشه درگیر یک مطلب باشد ، پویایی خود را از دست می دهد پس بهتر است به ذهن استراحت دهیم..اگر احساس می کنید که این استراحت ها شما را از مسیر ایده ی اصلی تان دور می کند ، تنها دست از نوشتن بکشید و کمی پیاده روی کنید این کار باعث میشود که ذهنتان نسبت به آنچه نوشته اید ، خلاقانه تر عمل کند و دیدگاه هایتان هوایی بخورند و شما نیز با خیال آسوده تری به کار نویسندگی مشغول شوید. آنچه بسیار مهم است ، ذکر این نکته است که شما نیازی نیست تمام وقت خود را صرف نویسندگی کنید و از دیگر کارهای زندگیتان عقب بمانید با پشت میز نشستن و نوشتن ، درست است که شما حجم بسیاری از نوشته ها را دارید، اما بدانید که اگر چند لحظه نوشته هایتان را رها کنیدو باز به آنان سری بزنید ، حجمی از نکته های اضافی را میبینید که نیاز به ویراست دارند. پس به خودتان استراحتی دهید و سعی کنید به خودتان برسید.

 

  

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.